Cake met walnoten, chocolade en maanzaad

Photobucket

Dit is zeker een van mijn favoriete cakes: gezond en erg lekker! Speltmeel gebruik ik graag bij het bakken omdat het de koek iets verfijnt.

Als je voor het eerst een veganistische taart wilt maken is dit een goede keuze, hij is makkelijk te maken en toch heel lekker. Belangrijk is dat de koek goed koud wordt in de koelkast voordat je hem eet. Hij is dan op z'n lekkerst.

Nog even over melk. Ik heb een Vitamix blender en maak mijn eigen notenmelk. In dit recept gebruik ik zelfgemaakte amandelmelk (je kunt natuurlijk een pak soya- of notenmelk bij de reform kopen en die gebruiken). Om mijn eigen melk te maken gebruik ik 330 ml water, ongeveer 1 el amandelen en twee dadels om de melk te zoeten.

110 g volkoren speltmeel
90 g havermout
95 g walnoten
40 g rozijnen
2 tl bakpoeder
2 el gemalen lijnzaad
1/4 tl zout
3 el cacao (Joannusmolen)
3 el maanzaad
2 tl kaneel
85 g sucanat
100 g bitter chocolade (Vivani)
60 ml koolzaadolie
330 ml amandelmelk

verhit de oven op 180 C

Snijd de chocoladereep in grote stukken. Gebruik een groot scherp mes.










Halveer de walnoten door ze met je vingers doormidden te breken. Dan doe je al de droge ingrediƫnten in een kom behalve de walnoten.

Roer de olie bij de melk en voeg dit in de kom en meng. Voeg nu de walnoten erbij.

Giet het beslag in de springvorm. Ik gebruik een kleine springvorm van 24 cm. De onderkant heb ik bedekt met bakpapier en de zijkanten ingevet met wat olie.

Bak de cake in 35 minuten. Doe een deksel of bakpapier erop zodat de cake niet te snel bruin wordt.

Haal de koek uit de oven en laat hem afkoelen. Doe de koek in de koelkast.

Om de koek te versieren: smelt wat chocolade in een pan met een beetje water. Druppel de gesmolten chocolade met een lepel over de koek. Zet de koek terug in de koelkast en laat hem goed koud worden.

1 opmerking:

Sabine zei

Ik ga em zeker eens proberen maken, als ie even lekker is dan dat het eruit ziet.... :)

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.