Pindakaas taartjes

Photobucket

Ik wilde een dessert met pindakaas maken maar dan zonder meel te gebruiken. Eerst ging ik aan de slag met een soort pindakaastaart. Hoewel die best smaakte vond ik die taart te zwaar op de maag. Ik wilde het idee al bijna opgeven en kwam toen op het idee van deze taartjes. Deze taartjes hoef je niet te bakken. De rauwe cashewnoten voor de bodem zijn perfect te gebruiken bij ongebakken bodems. Met pindakaas en dadels erbij is het een perfecte bodem. Ik gebruik vaak dadels in mijn bakken. Dadels zijn heerlijk zoet en een perfect alternatief voor suiker of andere zoetmakers.

Ik wil nog even uitleggen wat agar agar en arrowroot poeder zijn. Agar agar wordt gebruikt in plaats dan gelatine. Gelatine is niet vegetarisch of veganistisch en agar agar is een plantaardig product. bij agar agar krijg je een pudding. Arrowroot poeder is een bindmiddel en als ik een wat stevige substantie wil, dan combineer ik agar agar en arrowroot poeder.

150g rauwe cashewnoten
6 dadels
puntje zout
2 el pindakaas
1 el water

250 ml amandel- of soyamelk (ik gebruik amandelmelk)
1 tl agar agar poeder

125 ml pindakaas
60 ml ahornsiroop
1 el geraspte kokos
1 tl vanille aroma
1 banaan

1 el arrowroot poeder
amandel/soyamelk

Doe de cashewnoten in de keukenmachine en maal ze fijn. Snijd de dadels in kleine stukjes en voeg ze erbij. Vervolgens het water, de pindakaas en het zout. Meng dit allemaal totdat er een noten'deeg' ontstaat. Tegen de tijd dat het deeg plakkerig wordt zet je de machine uit.

Gebruik zes kleine taartvormpjes om de taartjes te maken. Om het werk makkelijk te maken bekleed ik de vormpjes eerst met plastic folie. Je kunt de taartjes er dan later zonder moeite uit halen.

Verdeel het deeg over de zes vormpjes en druk het plat tegen de bodem en de wand van de vormpjes.

Doe pindakaas, ahornsiroop, kokos, vanille en banaan in een kom. Meng deze ingrediƫnten nu samen met de staafmixer. Als je die niet hebt kun je natuurlijk ook een keukenmachine gebruiken. Je mag er een klein beetje soya/notenmelk aan toevoegen als het mengsel te dik is om het goed te mengen. Zet deze puree opzij.

Doe de amandelmelk in een pan en roer de agar agar erbij. Terwijl je roert verhit je de melk langzaam en voorzichtig.

Terwijl de melk op het vuur staat, meng je de arrowrootpoeder met een beetje water of melk zodat deze oplost. Ik doe dit in een klein kommetje dat naast me staat. Mijn linkerhand is intussen de amandelmelk aan het roeren. Doe het arrowrootpoedermengsel bij de amandelmelk die nu flink heet is. Voeg ook snel de bananen/pindakaas puree toe. Flink roeren en als het mengsel dik en stevig is geworden doe je snel het vuur uit. Al deze stappen worden in een snel tempo gedaan. Niets mag aanbranden!

Giet het vloeibare mengsel in de taartvormpjes en laat deze even afkoelen. Doe ze in de koelkast en laat ze heel koud worden.

Om een chocolade ganache te maken smelt je wat chocolade in een pan. Ik doe dat op een laag vuur met een klein beetje noten- of soyamelk. Goed roeren en voeg er wat extra melk bij als de ganache te dik is. Je kunt ook een klein beetje ahornsiroop erbij doen- dat maakt het nog lekkerder. De ganache kan je het best met een kwast op de taartjes smeren. Ik gebruik een silicone kwast die makkelijk schoon te maken is onder de warme kraan.

Om de taartjes te versieren kun je er wat geraspte kokos op doen. Doe de taartjes weer in de koelkast zodat de ganache koud en hard wordt. Haal de taartjes uit de vormpjes en bewaar ze in de koelkast.

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.