Havermoutkoeken

Photobucket

Ik ben dol op zelfgemaakte havermoutkoeken en ik vind ze heerlijk- mijn zoontje Luka trouwens ook! Deze koeken bevatten grote stukken chocolade, rozijnen, havermout en hazelnoten (niet te veel hazelnoten want ik wilde hier geen notenkoeken van maken, maar lekker zachte havermoutkoeken met een 'crunch'). Ben je allergisch voor noten dan kan je die gewoon weglaten.

120 g volkoren speltmeel
90 g havermout
30 g hazelnoten
85 g sucanat
80 g rozijnen
100 g bitter chocolade (Vivani)
1 tl kaneel
1/4 tl zout

60 ml koolzaadolie
250 ml soyamelk/notenmelk

verhit de oven op 180 C

Zeef het meel en sucanat in een kom. Als je volkorenmeel zeeft blijven er zemelen in de zeef achter. Het is jammer om dit weg te gooien, doe ze gewoon weer bij het meel. Zemelen zijn rijk aan voedingsvezels. Doe nu de havermout, rozijnen, kaneel en zout erbij.

Snijd de reep chocolade in stukken met een groot mes. Doe deze bij de meel.

Snijd de hazelnoten fijn (in plusminus vier stukjes). Doe deze ook bij het meel.

Meng olie en melk in een kommetje. Giet deze in de kom met het meelmengsel en meng alle ingrediënten goed samen.

Het beslag lijkt misschien aan de vochtige kant, maar maak je geen zorgen. Laat het beslag gewoon even tien minuten staan. Ondertussen kun je twee bakblikken bekleden met bakpapier.

Meng het beslag nog even een keer goed door. Schep een volle lepel beslag dit is genoeg voor één koekje. Doe dit op de bakplaat en herhaal dit totdat het beslag op is.

Klaar is Kees! Doe de bakplaten midden in de oven en geniet van de heerlijke geur van gebakken koeken. Ze zijn na zo'n 15 minuten klaar. Laat ze goed afkoelen en bewaar ze in de koelkast.

3 opmerkingen:

A. zei

Ik was al een hele tijd van plan deze koekjes te bakken en gisteren heb ik het dan eindelijk gedaan. Een aantal ingrediënten heb ik vervangen. Zo heb ik glutenvrij havermeel en havervlokken gebruikt en de sucanat vervangen door kokossuiker. Ik had deze al vaker in advertenties zien staan en sinds een paar weken is deze nu ook verkrijgbaar in de Natuurwinkel. Deze suiker zou minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel teweeg brengen. Ik weet niet of het inderdaad een 'gezonde' suiker is, maar de smaak is in ieder geval erg lekker. Wat ook fijn is dat ongeveer dezelfde structuur heeft als gewone suiker.
De koekjes zijn heel goed gelukt en erg lekker. Een heel goed recept, zeker voor herhaling vatbaar!

monique zei

Sinds kort is de Indische 'gula jawa' bij de reform verkrijgbaar. Volgens mij bedoel je deze? Die ken ik van thuis uit- het is heel lekker! Je kunt het ook goed bij Indische gerechten gebruiken.

A. zei

Ik heb het even opgezocht, maar dat is inderdaad dezelfde suiker.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.