Spaghetti met Italiaanse tomatensalsa

Photobucket

De Italiaanse keuken is vol met verse groenten en dat zal wel de reden zijn waarom in Italië zo weinig kanker en hart- en vaatziekten voorkomen. De traditionele Italiaanse keuken gebruikt ook weinig zuivel en vlees. Italianen gebruiken voornamelijk olijfolie en bijna geen margarine of boter. Ze eten ook meer peulvruchten, fruit en graan dan andere landen. Hier eten wij aardappelen als de voornaamste groente, maar in Italië eten ze weinig aardappelen. Zelf geloof ik meer in een dieet vol met diverse soorten groenten die veel antioxidanten bevatten. Om al die redenen is de Italianse keuken echt iets voor mij.

Deze pastamaaltijd is snel gemaakt en je hebt er weinig werk aan (inclusief de afwas). Daarnaast is het een heel gezonde maaltijd met een rijke salsa van biologische tomaten en ik heb er zelfs lijnzaadolie bij gevoegd. Woon je alleen dan is deze spaghetti een perfecte maaltijd voor elk moment van de dag. Wil je er iets speciaals van maken dan eet je er Italiaans brood bij zoals foccacia, en natuurlijk een heerlijke salade met een lekkere zelfgemaakte dresssing.

Gebruik een goede olijfolie. Die is misschien wat duurder, maar dan heb je een echt gezonde olie die rijk is van smaak. Ik koop liever weinig maar goed dan veel en flauw van smaak. Ik vind de rijke smaak juist het aantrekkelijke van traditioneel Italiaans eten. De gerechten zijn simpel met vooral veel verse groenten die op allerlei manieren worden bereid. Kies welke soort pasta je wilt gebruiken. Ik gebruik veel verschillende soorten en deze keer was het witte pasta.

Om de pastasaus of salsa te maken heb je een vijzel en stamper nodig. Doe een klein teentje of een sneedje knoflook in de vijzel. Ik houd niet van een overheersende knoflooksmaak in mijn eten, maar je moet zelf ondervinden hoeveel knoflook je zelf lekker vindt. Doe een 1/2 tl Himalayazout erbij. Ik gebruik Himalayazout omdat het een goede smaak heeft en meer mineralen bevat dan gewone zeezout. Het zout moet in ieder geval grof zijn en die stamp je samen met de knoflook helemaal fijn.

Dan voeg je er ongeveer 2 tl olijfolie aan toe. Ook doe ik er een 1/2 tl rozemarijn bij. Gebruik verse rozemarijn en stamp deze goed in de olie zodat de olie een rozemarijnaroma krijgt. Neem de tijd om dit te doen.

Voeg nu 1 tl appelazijn toe, alsmede 2 tl lijnzaad olie - lekker gezond! Meng het oliemengsel en giet de olie in een kom. Als de vijzel groot genoeg is kan je gewoon verder met de salsa in de vijzel.

Doe 3 el tomatenpasta bij de olie en meng deze samen. Snijd ongeveer 4 kleine biologische tomaten in kleine stukjes. Doe deze bij de salsa.

Snijd ook wat olijven in plakken. Ik gebruik biologische amandelolijven. Die vind ik heerlijk bij deze saus want het voegt iets krokants toe. Als je deze olijven niet kan vinden, dan kan je ook gewoone olijven gebruiken. Als je het lekker vind kan je dan stukjes amandelen roosteren en die bij de spaghetti voegen.















Meng alles en je salsa is klaar.
















Kook de spaghetti in water met wat zout. Als de spaghetti klaar is doe je het in een vergiet en laat je het water uitlopen. Besprenkel de pasta met wat olijolie voor de smaak.

Eet de tomatensalsa bij de spaghetti die trouwens ook koud lekker is - dus handig om mee te nemen bij b.v. een picnic.


Nog een keer de ingrediënten:

1/2 tl Himalaya (of ander) zout
2 tl olijfolie
1/2 tl rozemarijn
1 tl appelazijn
2 tl lijnzaadolie
3 el tomatenpasta
4 kleine tomaten
olijven gevuld met amandel

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.