Chocolade en aardbeien pannenkoeken

Photobucket

Ik ben lang op zoek geweest naar de perfekte veganistische pannenkoek. Ik heb zelfs egg replacer (No Egg van Orgran) gekocht voor het geval dat ik een pannenkoekbeslag had gemaakt dat lekker was maar uit elkaar viel in de pan. Was niet nodig voor dit beslag. Voor mij moet een pannenkoek zo lekker zijn dat je er bijna niets bij hoeft te doen. Het gaat namelijk om het meel en de combinatie van deze drie meelsoorten maakt een heerlijke pannenkoek met veel smaak.
Ik gebruik het liefst geen tarwemeel in mijn recepten omdat andere soorten gezonder zijn. Brood bak ik wel met tarwemeel gewoon omdat het anders te duur wordt.
Ook heb ik biologische kokosolie in het beslag gedaan. Hier gebruik ik een kokosolie voor die geurloos is. Kokosolie is goed te gebruiken voor verschillende redenen. Ten eerste kan kokosolie goed verhit worden zonder dat het ongezond wordt voor je lichaam. Dat kan je helaas niet zeggen van andere oliën. Mensen dachten vroeger dat kokosolie dikmakend is en slecht voor je hart. Dat is al lang achterhaald want kokos olie is juist goed voor de slanke lijn en cholesterol verlagend. De reden is dat kokosolie meteen wordt omgezet in je lichaam als energie. Ideaal dus voor sporters. Een gezond vet dat perfect te combineren is met een actieve levensstijl!
Met deze pannenkoeken probeer ik niet alleen iets te maken dat lekker is, maar dat ook vol voedingswaarde zit. Als mijn dochtertje thuis komt van school tijdens de middagpauze, dan geef ik haar een gezonde energiestoot met deze pannenkoeken. Zij denkt "lekker!" en ik denk "zo, nu kan ze weer een tijdje vooruit".
Ook voeg ik wat gemalen lijnzaad toe aan het recept; het bevat omega-3, een omega die het lichaam niet zelf kan aanmaken en toch heel belangrijk voor je is. Als je een ideale verhouding tussen de verschillende omega's wilt, dan kun je het beste nog wat hennepmelk,
-zaad, of -olie toevoegen aan je dieet. Ik gebruik hennep dagelijks in ons dieet. Hennep en lijnzaad maakt het dieet compleet. Ze zijn zelfs goed voor je huid. Als je een droge huid hebt dan kan dat een teken zijn dat je meer op je omega's moet letten. Het werkt echt! Je huid vertelt wat er binnen mis is en het enige wat nog nodig is is een beschermlaagje op je huid (ik zweer bij tarwekiemolie op mijn huid).

Wij hebben een goede aardbeienoogst dit jaar! Kijk maar:


















Dus heb ik lekkere aardbeien toegevoegd aan de pannenkoeken, maar heb je geen aardbeien dan zijn de pannenkoeken nog steeds lekker. Eet deze pannenkoeken met agave siroop.
Ook heb ik een heerlijke aardbeiensmoothie gemaakt met een banaan, sneetje citroen, hennepzaadjes, lijnzaad en veel aardeien. Een smoothie vol anti-oxidanten en veel vitaminen C!





















Voor de pannenkoeken heb je nodig:
70 g boekweitmeel
70 g rijstemeel
70 g volkoren speltmeel
2 el carobepoeder
1 tl kaneel
2 el kokosolie
1 tl bakpoeder
1/4 tl zout
1 el sucanat
soyamelk of notenmelk

Doe de ingrediënten in een keukenmachine. Voeg wat melk toe en zet de machine aan. Voeg meer melk toe via de opening totdat er een goed beslag ontstaat. Als het beslag te dun wordt dan zal die plakken en uit elkaar vallen in de pan. Je kan beter eerst het beslag te dik maken en je eerste pannenkoek proberen. Als het beslag te dik blijkt te zijn doe je er alsnog wat melk bij.

1 opmerking:

Sabine zei

ziet er superlekker uit! Ik gebruik zelf ook graag gezonde zaden en oliën in de keuken en lijnzaad is super! Maar helaas, blijkbaar moet ik er voor mijn kindjes (3j en 14 maanden) wel mee opletten want dat werkt nogal in op hun darmen.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.