Over de (op)voeding van veganistische kinderen

Na een e-mail die ik ontving van een veganistische moeder leek het me een goed idee om eens een post te maken over hoe ik mijn kinderen opvoed met een veganistisch dieet.

Om het mezelf makkelijk te maken heb ik mijn post gemaakt in de vorm van vraag en antwoord. Ik ben geen professional, ik kan mensen dus ook geen advies geven. Wat ik wel kan doen is mijn eigen verhaal vertellen. Ik wil vooraf zeggen dat ik altijd heel voorzichtig ben in wat ik doe en mijn kinderen goed in de gaten houd voor tekenen die mij helpen om te weten wat mijn kinderen aan voeding nodig hebben.

Waarom voed jij je kinderen op met biologische veganistische voeding?
Door ze op deze manier te voeden probeer ik hun lichaam puur te houden om ze een goede start in het leven te geven. Ik zie mijn kinderen graag gezond, stralend en slank. Als je om je heen kijkt zie je een hoop kinderen met overgewicht en ik heb medelijden met ze.

Natuurlijk, als je je kinderen laat wennen aan junk food zullen ze ervan houden. Het voedsel dat tegenwoordig in het Westen wordt verkocht werkt verslavend. Ik wil mijn kinderen natuurlijk voedsel geven die niet allerlei bewerkingen heeft ondergaan door de mens. Levend voedsel is puur natuur dat alle dingen bevat dat een lichaam nodig heeft om te bloeien. Dan hoef je ook geen synthetische vitaminen toe te voegen, mineralen en andere dingen waarmee door de voedingsindustrie de illusie wordt gewekt dat er voor de kinderen wordt gezorgd. Ik zorg goed voor mijn kinderen door te investeren in biologisch voedsel en door mijn gezonde verstand en creativiteit te gebruiken om deze manier van leven leuk en het eten smakelijk te maken.

Klagen je kinderen ooit dat ze een ander soort voeding willen?
Tot nu toe zijn mijn kinderen tevreden en blij met wat ze thuis krijgen. Ik krijg nooit klachten dat ze iets anders willen. Mijn dochter van 10 is ervan overtuigd dat ze nooit vlees wil eten en ze geeft veel om dieren. Zo jong als ze is, is ze zich al goed bewust van wat goed voor haar is en ze vindt haar gezondheid belangrijk. Ze houdt niet (meer) van melkproducten zoals kaas, melk en yoghurt, dit dieet is dus voor haar geen probleem. Kort voor haar tiende verjaardag begon mijn dochter te vragen naar tussendoortjes. Ik tracteerde haar op haar tiende verjaardag op een doos vol met (vooral hartige) dingen zoals crackers, pistachenootjes, gedroogde abrikozen, fruitrepen, zoutstengels enz. Snacks die eigenlijk niet slecht zijn voor haar gezondheid. Ik heb haar gezegd dat ze de doos in haar eigen kamer mag bewaren en ze ervan mag eten wanneer ze maar wil. Ik heb nooit het probleem dat ze haar avondeten niet wil omdat ze in haar kamer heeft gegeten. Ze komt nu in een leeftijd waarop ze vaak honger heeft. Ze is ook gek op fruit.

Hoe zit het met snoep?
Eens in de week heeft mijn dochter wat wij noemen een snoepdag. Ze haalt dan snoep uit een trommel. Ook het snoep komt uit de reformwinkel. Ik heb nooit klachten gehad dat ze maar een keer in week mag snoepen, en ik controleer ook nooit wat ze uit de trommel haalt. Ik maak ook vaak lekkere toetjes, zodat mijn kinderen niks hebben om over te klagen! Er zijn heel veel desserts en cakes te bedenken die ook nog gezond zijn, kijk maar eens op mijn blog, dan zie je wat ik bedoel.
Mijn zoon is drie jaar oud. Hij snoept niet. Kinderen beginnen in de regel om snoep te vragen wanneer ze naar school gaan en andere kinderen zien snoepen. Als de andere kinderen op school alleen fruit zouden eten dan zouden waarschijnlijk alle kinderen alleen maar fruit willen eten net als ieder ander. Mijn zoon houdt van fruit en voor hem is fruit zijn snoep. Als mijn zoon naar school gaat en begint te vragen naar snoep dan krijgt hij, net als mijn dochter, een snoepdag eens in de week. Ik ga ervan uit dat zolang mijn desserts yummy zijn en mijn maaltijden lekker, dat mijn kinderen tevreden zullen zijn.

En als de kinderen ouder worden?
Nou, dan moeten ze voor zichzelf beslissen wat voor soort voedsel ze willen eten. Tegen die tijd hebben ze genoeg van mij geleerd om te weten wat een gezond dieet inhoudt. Ik weet vrijwel zeker dat mijn dochter een vegetariër wordt. Omdat ze ook niet van zuivelproducten houdt wordt ze misschien zelfs een veganist. Ik zie in ieder geval dat ze zich bewust is van gezondheid en dat ze haar eigen beslissingen kan nemen wat betreft voeding in plaats van dat ze beïnvloed wordt door de voedingsindustrie met al zijn reclame. Frank en ik zijn veganist en wij zijn natuurlijk de voorbeelden voor onze kinderen wat betreft voeding. Als wij gezond eten is de kans groter dat de kinderen ons voorbeeld zullen volgen.

Wat deed je toen je kinderen nog babies waren en gaf je ze koemelk of soyamelk?
Toen mijn kinderen babies waren gaf ik ze borstvoeding totdat ze niet meer aan de borst wilden. Ze waren toen anderhalf jaar oud. Daarna gaf ik ze yoghurt tot aan hun tweede jaar. Mijn dochter kreeg yoghurt van geitenmelk, maar mijn zoon hield helaas niet van producten met geiten/schapenmelk, zodat ik hem yoghurt moest geven van koemelk. Dit alles natuurlijk biologisch. Mijn zoon kon heel wat op zodat ik ben overgestapt van volle op magere yoghurt, want hij kwam behoorlijk aan! Ik heb mijn kinderen geen koemelk gegeven, dat leek me teveel, en daarom gaf ik ze soyamelk. Met de kennis van nu had ik ze zeker gevoed met hennepmelk in plaats van soyamelk.

Wanneer heb je de overstap gemaakt naar een veganistisch dieet?
Zonder enige haast en voorzichtig, heb ik mijn kinderen aan het eten gekregen, en na verloop van tijd merkte ik dat ze geen behoefte meer hadden aan zuivel. Mijn zoon was regelmatig verkouden en had een loopneus toen hij twee jaar oud was, en dat was voor mij een teken om hem geen zuivel meer te geven. Hij leek er ook niet meer naar te verlangen. Van toen af aan was het dus veganistisch voedsel, met de uitzondering van een ei één keer in de week.

Je kinderen krijgen dus nog steeds een beetje zuivel voeding?
Ja, omdat Frank ze op zondag een (biologisch) ei wil geven. Voor hem voelt dat gewoon goed aan en hij denkt ook dat het ok is voor dit moment. Ik denk dat de kinderen ook prima zonder ei zouden kunnen maar ik accepteer het dat Frank dit wil.

Geef jij je zoon die nu drie jaar is nog melk?
Iedere ochtend beginnen we de dag met een notenmilkshake en later op de dag een smoothie. Ik voeg aan deze dranken altijd hennepzaad toe en ik geef mijn kinderen geen soyamelk meer. Ik was niet meer tevreden met soyamelk toen ik erachter kwam dat er gezondere alternatieven zijn zoals noten en hennepmelk.

Nou, dit is mijn verhaal tot nu toe. Zoals je kunt zien betekent het opvoeden van biologische veganistische kinderen niet dat je klagende kinderen hebt die het gevoel hebben dat ze iets tekort komen. Het is een kwestie van goed luisteren naar wat de kinderen willen en dan proberen gezonde voeding te vinden die tegemoet komt aan hun behoeften.



1 opmerking:

Elke zei

Hé, als jonge twintiger ben ik een overtuigd vegetariër, bijna veganist. Eén keer per week eet ik nog paneer (Panir). Ik wil -als ik ooit kinderen heb- ze ook veganistisch opvoeden, maar kreeg hier veel tegenstand -desondanks mijn familie vrij vegetarisch eet. Na dit te lezen, ben ik echter overtuigd.
Ik heb mijn sojamelk trouwens vervangen door havermelk van Lima, dank voor de tip. Hij smaakt eens zo lekker, mmm.
Een heel leuke blog, waar ik veel info uit haal.
Dank en prettige feesten!!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.