Over het gebruik van soya en hennep in een vegetarisch dieet.




















Na je laatste post over de (op)voeding van de kinderen hebben verschillende mensen je gevraagd wat er mis is met soya. Is er iets mis met soya?

Nee, als je het zo vraagt, dan zeg ik: er is niks mis met soya. Tenminste, zolang we spreken over biologisch geteelde soya. In Amerika is alle niet-biologische soya genetisch gemanipuleerd! En dat geldt ook voor alle maïs, koolzaad, aardappelen enz. En in Nederland mag genetisch gemanipuleerde soya ook worden geïmporteerd. Ik denk dat de kans groot is dat je vleesvervanger uit de Albert Heijn of de Super de Boer van genetisch gemanipuleerde soya is gemaakt. En die niet-biologische soya zit ook nog eens vol pesticiden. Dus als je veel soya producten gebruikt, kies dan uitsluitend voor de biologische! Maar om terug te komen op je vraag, er is niks mis met soya op zich. Het is een prima vleesvervanger voor mensen die over willen schakelen op een vegetarisch dieet. Maar soya is zeker geen super food. Als je dag in dag uit soyaproducten gebruikt kom je op den duur toch tekort.


Een tekort waaraan?

Als je een eenzijdig dieet volgt op basis van soya, dan kom je uiteindelijk toch voedingstoffen tekort. Voedingsproducenten voegen tegenwoordig b-vitaminen, calcium en omega's kunstmatig toe aan producten zoals soyamelk, maar het is maar de vraag of je hier iets aan hebt. Onderzoek wijst uit dat toegevoegde voedingsstoffen niet of nauwelijks door het lichaam worden opgenomen. Deels omdat die stoffen geen deel uitmaken van het natuurlijke product. Je kunt dus beter je dieet verrijken met voedingsmiddelen die van nature wel veel calcium, b-vitaminen, ijzer en omega's bevatten.


Hoe krijg ik genoeg omega's binnen in een vegetarisch of veganistisch dieet?

Bij omega's moet je letten op een goede verhouding in je dieet. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt. Je hebt 3 verschillende omega's en hier in het Westen krijgen mensen in het algemeen te veel van het ene (omega 6) en te weinig van het andere (omega 3). Er zijn produkten die omega's bevatten en het is niet zo moeilijk om die iedere dag binnen te krijgen. Omega 3 vind je in lijnzaad. Het beste zijn de gemalen lijnzaadjes te gebruiken. Een grote zak voorverpakte gemalen lijnzaad is waarschijnlijk minder van kwaliteit. Ik maal de zaadjes zelf in zo'n kleine koffiemolen en bewaar de zaadjes in een potje in de koelkast. Gemalen lijnzaad kun je elke dag gebruiken: als je bakt, in de muesli's, in de milkshakes en smoothies, door het pizzadeeg etc. Ook is er lijnzaadolie die ik in dressings gebruik. Omega 3 zit ook in walnoten.

Dan heb je hennep, dat is een van de belangrijkste produkten nu in mijn keuken. Hennepzaad en hennepolie bevatten alle drie de omega's (3/6/9) in de perfecte verhoudingen. Wat wil je nog meer!


Wordt hennep daarom wel "the most perfect food in the world" genoemd?

Hennep bevat nog veel meer! Het heeft ook talloze mineralen (veel ijzer en calcium), vitamines (ook betacarotene en B vitamines) en proteïne van zeer hoge kwaliteit dat heel goed op te nemen is door het menselijke lichaam. Er heeft zich nog nooit een voorval voorgedaan van een hennepzaad allergie. De koemelkallergie is bekend, maar wist je dat ook steeds meer mensen allergisch reageren op soyaproducten? Hennepzaad bevat alle acht essentiële aminozuren, meestal in grotere hoeveelheden dan in in soya proteïne of lijnzaad. Daarom is hennep een perfect product voor sporters en actieve mensen. Ook kinderen in de groei hebben veel baat bij hennep. Het bevat zowel de essentiële en andere aminozuren die van pas komen in de groei van het kind.


Als hennep zo gezond is, waarom ligt het dan niet in de schappen van de reformwinkels?

Helaas is hennep moeilijk verkrijgbaar in Nederland. Ik bestel mijn zaden bij een importeur in Amsterdam. En dat terwijl je overal in ons land in de coffeeshops terecht kunt om hennep te roken! Maar probeer maar eens een pak hennepmelk te vinden voor je kind! Belachelijk! Sorry, maar ik kan er zo woest van worden. Hennep is een super food die mensen zo gezond kan maken. Het is een plant die ook nog ecologisch een wonder plant is, het groeit in alle weersomstandigheden en dat ZONDER pesticiden. Dat het niet overal te krijgen is in de reformzaken, zal wel te maken hebben met de slechte reputatie van hennep. En natuurlijk speelt ook een rol dat de meeste mensen nog weinig weet hebben van deze super food.


Dus soya moet in je dieet worden aangevuld met producten zoals hennep?

Eet je gevarieerd en niet alleen maar soya, dan kom je niet tekort. Hennep is een perfecte manier om tekortkomingen in je dieet aan te vullen. Hennep geeft energie en kracht. Zelfs body-builders hebben baat bij hennep. Jammer dat niet alle reformwinkels het verkopen. Mensen grijpen naar soya-, haver- en rijstmelk omdat er niets anders is! Deze vegetarische melkproducten zijn niet ongezond (als ze puur zijn), maar waar ligt hennepmelk op de schappen? Dus mijn eigen oplossing is om het zelf te maken. Bij ons in de buurt heeft de reformwinkel nu wel hennepzaad en hennepolie te koop. Vraag ernaar mensen, dan gebeurt er iets! Hennep is niet alleen een zuivel en vleesvervanger- er zit gewoon veel meer in dan in zuivel en vlees! Verder adviseer ik om heel gevarieerd te eten. Veel noten, zaden, groenten en fruit. Ook in ieder geval eens per week een peulvrucht. Dat was het. Niet zo moeilijk toch?


Hoe gebruik je hennep in je dieet?

Je kunt gepeld en ongepeld hennepzaad krijgen. Gepeld zaad is zacht en bewaar het goed gesloten in de koelkast. Je kan het niet heel lang bewaren. Gepeld zaad is makkelijk te gebruiken.













Ongepelde hennepzaadjes zijn hard en kun je niet zo eten. Je kunt er wel melk van maken. Je kan er het beste een krachtige blender voor gebruiken. Dan maal je de zaadjes in het water en krijg je een witte melk:













Als je blender niet zo krachtig is moet je de melk nog zeven. Mijn Vita Mix blender is zo sterk dat er niets meer overblijft van de zaadhulsels. Ik gebruik ongeveer één eetlepel zaadjes per dag. De smaak is vrij neutraal. Voor mijn eigen smaak moet er wel iets bij en daarom maak ik elke dag heerlijke milkshakes en smoothies met hennepzaadjes erbij. Mijn zoontje krijgt een milkshake iedere ochtend. Daar zit alle ijzer, proteïne, calcium en andere voedingsstoffen in die hij nodig heeft om goed te groeien.
Tenslotte kun je ook hennepolie krijgen. Die gebruik ik wel elke dag. Het is een olie die je NIET moet opwarmen- dus gebruik ik hem alleen voor b.v. salades en in de hummus.

Hier kun je in Nederland hennepzaad bestellen:

http://www.rawsuperfoods.com/nl/store/organic_rawfoods_.htm

http://hennepenco.nl/

http://www.myvitality.nl/index.php

Weten jullie nog andere adressen dan hoor ik dat graag.

7 opmerkingen:

Jordy zei

Ik haal hennep en olie bij de biomarkt Wteringschans Amsterdam.
Ik heb een zak zaadjes in de kast staan maar wist niet goed wat ik er mee aan moest. Ik ga het nu proberen met de blender.
Groet
Annelies
PS
Ik kwam eigenlijk per ongeluk terecht op deze site want was op zoek naar de relatie soja en botontkalking. Het schijnt dat soja meewerkt aan botontkalking en daar schrok ik nogal van. Tot nu toe is het nog niet gelukt om er een artikel over te vinden.

monique zei

Zelf weet ik niets over de relatie tussen soja en botontkalking. Ik ben daar skeptisch over want er zijn pogingen gedaan om soya in discrediet te brengen als alternatief voor zuivel. Ik zou daar geen zorgen over maken maar daarbij moet ik zeggen dat de trend om dagelijks veel soya te eten vind ik éénzijdig.Op den duur kom je tekort aan belangrijke voedingsstoffen.

Cees zei

Op www.hennepenco.nl vindt u een breed assortiment hennepproducten, recepten en informatie over hennep .

monique zei

Wow! Bedankt voor de link:)

holyblizzz zei

ik kwam een kilozak hennepzaad bij de vogelvoerafdeling ~wekt de paringsdrift op!~ van plaatselijke dierenwinkel tegen, a 1,95 euro. melk van dit zaad smaakte prima.

Nepaul zei

www.hempishop.nl is de grootste webshop van Nederland in hennepproducten! Met super foods, eco fashion, natuur cosmetica, accessoires en andere producten van hennep, hennepzaad en hennepzaadolie.

De Notenkoerier zei

Op www.denotenkoerier.nl kun je ook sinds kort biologisch hennepzaad krijgen :-D

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.