Havermoutpannenkoeken met bramensaus

Photobucket

Als ik een pannenkoeken recept verzin dan probeer ik eigenlijk het beslag net zo lekker te maken als een koekjes beslag. Hier dacht ik aan heerlijke havermout koekjes en heb ik lekker veel kaneel en koekkruiden erbij gedaan. Toen ik klaar was moest er voor mijn gevoel ook nog een bessensausje bij. Wij hebben zo'n flinke oogst aan bramen in de moestuin, dus ging ik aan de slag. Met agavesiroop en de bramensaus op de krokante pannenkoeken hebben we allemaal gesmuld.

De meelsoorten die ik hier gebruik zijn heel gezond. Havermout is ook nog cholesterol verlagend en lijnzaad bevat omega 3. Ik voeg tegenwoordig altijd kokosolie toe aan mijn pannenkoeken beslag. Kokosolie heeft door de jaren heen een slechte naam gekregen maar eigenlijk is het nu voor mij de gezondste olie in mijn keuken. Kokosolie is eigenlijk de enige olie die op hogere temperaturen verhit kan worden, en ook wordt kokosolie als energie door het lichaam opgenomen (en dat gebeurd direct) inplaats dan als vet. Dus inplaats van dikke billen krijg je alleen maar energie van deze pannenkoeken:)

Heb je geen bramen dan kan je natuurlijk ook andere bessen gebruiken voor de bessensaus. Je kunt b.v. appel of bananenpannenkoeken maken. Heb je zin in chocolade pannenkoeken dan voeg je wat carobepoeder bij het beslag dat trouwens ons favoriet is geworden.

De bramensaus is eenvoudig te maken. Kook de bramen in wat water en om het te dikken of binden gebruik ik arrowroot poeder (bij alle reformwinkels verkrijgbaar). Ik gebruik ongeveer 2 flinke tlp voor mijn sausje. Arrowrootpoeder moet je eerst in een beetje koud water oplossen en dan voeg je het bij de bessensaus toe. Laat het nu even in de kook dik worden. Zet het vuur nu uit en pers de saus door een zeef. Ik doe dit om de harde pitten van de bramen te verwijderen. Nu kun je de saus naar smaak zoeten met ahorn of agavesiroop.

Ik had wat van deze bramensaus over en heb deze bij een smoothie toegevoegd, samen met abrikozen en een mandarijntje. Ik kreeg namelijk een zak vol zachte abrikozen bij de reform voor de helft van de prijs. Ik gebruik vaker overrijpe fruit voor mijn smoothies! Ook koop ik overrijpe bananen en snijd die in stukken, doe ze in zakjes en stop ze in de vriezer. Zo heb ik altijd een vooraad bananen voor mijn notenshakes en smoothies.


















Voor het beslag heb je nodig:

65 g (glutenvrije) havermout (om meel te maken)
20 g (glutenvrije) havermout
50 g gemalen lijnzaad
75 g rijstemeel
75 g boekweitmeel
1/2 tlp zout
1/2 tlp bakpoeder
1 1/2 tlp kaneel
1/2 tlp koekkruiden
2 etl kokosolie
vegan melk (ik gebruik amandelmelk)

Doe de havermout in de keukenmachine om meel van te maken. Het hoeft niet heel fijn te worden, als de graan maar geplet is. Voeg dan alle andere ingredienten in de keukenmachine toe met een beetje melk. Zet de machine aan en via de opening van de keukenmachine schenk je melk bij totdat het beslag klaar is. Zorg dat het beslag niet te dun is maar ook niet te dik. Wel wordt het beslag met havermout iets dikker dan dat van gewone pannenkoeken:















Je kan beter eerst een test pannenkoek maken om te kijken of het beslag goed is. Als de pannenkoek plakt en uit elkaar valt dan heb je te veel melk gebruikt. Als het belag te dik is kan je wat melk toevoegen. Maak de pannenkoeken klein en niet te dik zodat ze lekker krokant worden:


















Eet de pannenkoeken met agavesiroop en daaroverheen de bramensaus.

Als wij een tochtje maken probeer ik een leuk bordje of iets anders te vinden voor mijn blog. Dit oud blauw bordje heb ik in een leuke woonwinkel vol nostalgische spulletjes gevonden in Gemert:

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.