Zelfgemaakt veganistisch lavendel chocolade ijs

Photobucket

Ik geniet zo erg van deze zomer. Heerlijk weer en dagjes uit in eigen land. Een keer naar het strand hoort er ook bij. Deze keer naar Zandvoort.

Als je als veganist zo reist moet je wel je eigen eten meenemen- kans is klein dat ik op strand meer vind dan je weet wel...


















In Zandvoort was het nogal erg met al die wagens die bijna over je voeten rijden! Je hoeft tegenwoordig niet ver te lopen als je een frietje of visje wil eten.

Om de honger te stillen neem ik vaker pasta mee als we ergens naar toe gaan. Ook heb ik deze koekjes snel gemaakt- je hoeft ze niet te bakken. Doe noten, gepelde hennepzaad, dadels en gedroogde cranberries in de keukenmachine. Mix alles en maak er koekjes van:


















Eenmaal weer thuis heb ik ijs gemaakt. Dat is een feest! Lekker met lavendel en chocolade is dit iets speciaals geworden. Zelf vind ik hem verrukkelijk!

Meestal gebruik ik kokosmelk samen met soyamelk om ijs te maken. De kokosmelk proef je hier niet maar zorgt wel voor een romige smaak net als gewoon ijs.

Arrowrootpoeder wordt gebruikt om het ijs dik en zacht te maken. Dan kan je ook mooie ijsbollen maken. Wel is zelfgemaakt ijs meestal hard als je het uit de vriezer haalt. Ik vind dat geen probleem want als je even wacht is het zacht genoeg om op te scheppen.

380 ml kokosmelk
380 ml soyamelk
2 etl arrowroot poeder
4 etl ahornstroop
2 etl agavesiroop
1/2 tlp vanille poeder (verkrijgbaar bij de reform)
2 etl lavendel bloemen
70 g bitter chocolade (gesneden in stukjes)

Knip de bloemen van de stelen af en was ze. Doe ze in een pan samen met de soya en kokosmelk. Zorg wel dat je wat soyamelk in een kommetje met de arrowroot poeder mengt- die heb je straks weer nodig. Vergeet niet om straks dit papje even te roeren voordat je het gebruikt. Arrowroot poeder heeft de neiging om te zakken als je het even laat staan.

Zet het vuur aan en verhit de melk langzaam tot koken toe. Werk nu snel en zeef de melk zodat je de bloemen eruit haalt. Voeg het arrowrootpoeder papje bij de hete melk. Roer de melk met een garde en als het goed is wordt de melk nu dik.

Voeg de vanille, ahornstroop en agavesiroop toe.

Laat de mengsel afkoelen en plaats het dan in de koelkast zodat het koud wordt. Voeg dan de chocolade stukjes erbij.

Maak de ijs verder in een ijsmachine op de gebruikelijke manier.

8 opmerkingen:

Sara zei

Hoi Monique!
Ik heb je koekjesrecept uitgeprobeerd en het is erg geslaagd (hoewel ik hennepzaden en cranberries door rozijnen en gedroogde pruimen heb vervangen, en nog meel toegevoegd om de boel niet al te erg te laten plakken. het zijn dus gewoon heel andere koekjes geworden.)
Geweldige blog is dit wel! Eigenlijk de eerste van alle veganistische blogs die ik tegenkom die ik echt handig vind. Misschien komt dat doordat de rest in het Engels is, maar ja.
Heel erg bedankt! Sara.

monique zei

Bedankt voor je comment! Leuk dat je de koekjes op je eigen manier hebt gemaakt. Ik hoop juist dat mijn blog een inspiratie is om zelf aan de slag te gaan. Je zou ook eens kunnen proberen om amandelmeel te gebruiken als het deeg te nat is. Vooral geroosterd amandelmeel is lekker (kan je gewoon in de pan roosteren). Mmmm, gedroogde pruimen, klinkt goed!

willemijn zei

Hallo Monique,

Wat een boeiende blog! Ik watertand nu al bij het idee van lavendel chocolade ijs, dat moet heaven on earth zijn. Ik vroeg me af wat voor bittere chocolade je precies gebruikt? Zou je dit ook door cacaopoeder kunnen vervangen (ik eet geen suiker)?
Groetjes Willemijn

monique zei

Ik gebruik pure chocolade (bio) van Vivani en daar zit wel rietsuiker in. Ik zou geen cacaopoeder gebruiken voor het ijs want dan proef je de lavendel niet meer, en de subtiele smaak van lavendel maakt dit ijs zo bijzonder. Zonder chocolade vind ik het niet af. Tegenwoordig maak ik mijn eigen chocoladebonbons (met agavesiroop)- het recept komt in mijn kookboek te staan. Als je je eigen repen maakt dan kan je kiezen wat voor zoetmiddel je wilt gebruiken.

Luseji zei

Kan je arrowroot door iets anders vervangen? Ik kan het nergens vinden en je gebruikt het vaak in recepten die ik echt eens wil proberen..

monique zei

Het klopt dat arrowroot op eens moeilijk verkrijgbaar is bij de reformwinkels. Ik snap ook niet waarom. Tapioca van Vetara is een alternatief. Je kunt één van beide producten (ze zijn alletwee van Vetara) overigens bij een reformwinkel bestellen.

Renée Verberne zei

Hoi Monique,
Wat bedoel je precies met: "maak het ijs op de gebruikelijke manier in de ijsmachine af"? Kun je dat duidelijker beschrijven?
Alvast bedankt! Groetjes, Renée

monique zei

Iedere ijsmachine werkt anders. Giet het vloeibare mengsel in je ijsmachine en maak het af zoals het bij jouw ijsmachine hoort.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.