Amandel rozijnen en ahornsiroop vla

Photobucket

Het weer begint langzaam maar zeker herfstachtig te worden en ik voel nu al dat mijn lichaam naar andere dingen verlangt. Ik heb de hele zomer geen brood gegeten en overdag alleen rauw voedsel. Ik kan terug kijken met het gevoel dat ik iets goeds heb gedaan voor mijn lichaam en dat het een positieve ervaring was. De hele zomer heb ik 's ochtends bananen- en bessen/noten-shakes gedronken, maar de laatste week had ik opeens zin in vla en als het kouder wordt ga ik weer pap eten. Pap van amandelmelk met rozijnen en ahornsiroop lijkt me ook lekker!
De combinatie van rozijnen en ahornsiroop geeft de vla iets karamelachtigs. Gebruik dan ook liever een donkere ahornsiroop wat trouwens ook nog meer mineralen bevat. Ik heb graad C gebruikt.
Ik vind kokosmelk lekker en gezond, maar als je liever een veganistische room wilt gebruiken dan kun je Oatly cuisine gebruiken.

100 g amandelen
500 ml water
2 etl arrowrootpoeder
150 ml kokosmelk
3 etl (of meer) ahornsiroop
1/4 tlp vanillepoeder (alleen verkrijgbaar bij de reformwinkel)
een snufje zout
80 g rozijnen

Voor amandelvla heb ik eerst de amandelen gepeld. Breng de amandelen in het water aan de kook en zet het vuur uit. Als het goed is kan je nu de velletjes makkelijk eraf halen. Giet ze in een zeef en spoel de noten even af. Wrijf er tussen duim en wijsvinger de velletjes af.

De noten moeten nu met het water in een blender tot melk gemengd worden. Ik doe dat met mijn Vita-Mix blender. Je kunt ook een andere blender gebruiken maar zeef dan wel de melk, liefst in een notenmelk zak.

Doe wat van de amandelmelk (ongeveer 125 ml) in een kommetje. Dit ga je straks gebruiken om een arrowrootpoeder papje te maken. De rest van de melk gaat de pan in.

Doe de kokosmelk, amandelmelk en rozijnen in een pan. Verhit de melk voorzichtig tot aan de kook.

Intussen de arrowrootpoeder in het kommetje koude melk toevoegen en even goed roeren met een lepel. Als de poeder opgelost is in de melk kan je het bij de kokende amandelmelk voegen.

De amandelmelk goed blijven roeren met een garde. In ongeveer een minuut zal de melk omgetoverd worden in een dikke vla. Zet dan meteen het vuur uit en blijf even goed roeren.

Voeg het zout, de vanillepoeder en ahornsiroop toe en blijf de vla goed roeren zodat er geen klonten ontstaan. Je kunt nu even de warme vla proeven om te bepalen of het zoet genoeg is en eventueel wat ahornsiroop bij schenken.

Laat de vla nu afkoelen. Roer af en toe in de vla zodat er geen velletje op de vla ontstaat tijdens het afkoelen.

Zet de vla in de koelkast.

2 opmerkingen:

Jantien zei

Wij hebben heel erg genoten van de worstjes en de no bake bananentaart. Super mooie en lekkere gerechten maak je. Ik ga er zeker meer proberen van jouw site. Jantien

monique zei

Bedankt voor je comment:)

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.