Chocoladekersentaart

Photobucket

Al lang heb ik erover zitten te piekeren hoe je een veganistische Schwarzwalderkirsch torte kunt maken. Ik heb nog herinneringen aan deze taart uit de tijd dat mijn zus in Duitsland woonde. Om eerlijk te zijn heb ik de originele versie nooit echt lekker gevonden. Als ik deze taart op mijn eigen manier zou willen maken dan betekent dat dat ik het moet doen zonder eieren, boter, suiker, slagroom en alcohol. Ja, denk je dan, wat blijft er dan nog van deze taart over? Het idee van een smakelijke chocoladetaart met kersen! Vooruit dan maar, laten we mijn taart maar niet langer vergelijken met een Scharzwalderkirsch torte. En ervan genieten zoals ie is en tot onze aangename verrassing bleek het een overheerlijke veganistische taart te zijn, die volgens Frank (een Schwarzwalderkirsch-fan) een uitstekend alternatief is!

130 g volkorenmeel
130 g gebuildmeel
35 g cacaopoeder
85 g sucanat
1 tl zout
1 tl baksoda
1 tl bakpoeder

310 ml soya melk
60 ml koolzaadolie
80 ml donkere ahornsiroop
2 tl appelazijn

biologische kersenjam
1 potje biologische kersen

verhit de oven op 190C

Doe alle droge ingrediënten in een kom. Zeef al deze ingrediënten in een andere kom.

Meng met een garde alle natte ingrediënten (behalve de azijn).

Voeg met een pannenlikker de natte ingrediënen bij de droge ingrediënten totdat je een glad beslag hebt.

Voeg de azijn toe en roer eventjes.

Giet het beslag in een springvorm (24cm). De springvorm moet op de bodem bedekt zijn met bakpapier en ingevet zijn aan de zijkanten.

Bedek de springvorm aan de bovenkant met bakpapier of een deksel. Ik gebruik de onderkant van een andere springvorm als deksel.

Doe de taart in de oven en bak ongeveer 45 tot 60 minuten. De taart is klaar wanneer hij stevig aanvoelt en een cocktail prikker er schoon uitkomt.

Haal de taart uit de oven en laat hem afkoelen. Verwijder de zijkanten van de springvorm.

Snijd de taart in de lengte doormidden met een groot, scherp mes. Haal de bovenkant van de taart er voorzichtig af.

Smeer de kersenjam dik op het onderste deel van de taart. Daaroverheen komen de kersen uit de pot. Zet nu de bovenkant van de taart weer terug, bovenop de kersen.















De taart is nu klaar voor versiering. Ik heb een reep pure chocolade gesmolten, samen met soyamelk en agavesiroop, in een kleine steelpan. Wanneer de chocoladeglazuur klaar is voor gebruik kun je hem over de taart uitsmeren met een pannenlikker. De glazuur mag een beetje over de rand van de taart naar beneden lopen. Doe de taart in de koelkast om stevig te worden en verder af te koelen.

8 opmerkingen:

dieetnooitmelk zei

Kan je de sojamelk vervangen door rijstemelk of iets anders? Heb nl. een melk en soja-allergie. Verder complimenten voor de uitgebreide info's op je blog, groet Petra

monique zei

Ik moet echt een keer rijstemelk proberen. Is het lekker? Zelf gebruik ik vaak notenmelk in plaats van soyamelk. Ik vind notenmelk heerlijk. Probeer het anders gewoon met rijstemelk. In het algemeen maakt het niet veel uit wat voor melk je gebruikt bij veganistisch bakken want het zijn de andere ingredienten die het recept smaak geven.

fajalobi zei

Wat een ontzettend leuke/lekkere blog! Hier kom ik zeker vaker langs!

Fijn weekend!

monique zei

Bedankt:)

Nicole zei

Beste Monique,

Wat een geweldig recept! Heerlijk en dat vind iedereen die ik deze taart (zonder eerst te vertellen wat er aan ingrediënten in zit) heb voor geschoteld. Ik heb 2 kinderen die alle twee zwaar allergisch zijn voor zuivelproducten en ei.
Mijn oudste zoon wordt over 2 weken 5 jaar oud en al bijna 4 jaar ben ik op zoek naar een taart waar geen zuivel en ei in gebruikt wordt. Je wilt niet weten wat we al allemaal gebakken hebben, het meeste was niet echt lekker en bij het weg laten van zuivel en of ei wordt er vaak ontzettend veel suiker voor in de plaats gedaan.

Je taart is een geschenk uit de hemel. Zij reageren er alle twee heel goed op. En ze vinden het lekker! En het ziet er gezellig uit!

Heb je zo’n recept ook in een niet chocolade uitvoering? Of laat ik dan gewoon de cacao weg?

Dank je wel dat je zulke lekkere en gezonden dingen met ons wilt delen. Je sites staan in mijn favorieten.

Groet,
Nicole Klaassen

monique zei

Beste Nicole,

Geweldig dat je nu een lekker taart recept hebt gevonden voor de kinderen. Er komen in de toekomst meer taart recepten en ik ben nu begonnen met het schrijven van een kookboek (zie facebook). Het is zeker mogelijk om heerlijk te bakken zonder zuivel en zonder bergen suiker. En bovendien kun je taarten maken die ook nog heel erg gezond zijn om te eten! Kinderen blij, mama blij, wat wil je nog meer:)

Groeten,
Monique

Renza zei

HI Monique,
ik heb vandaag de indiase pompoensoep gemaakt heerlijk!
ik vind dat je leuk schrijft..
en zelf wordt ik hier enorm door geinspireerd! dank je wel!
Renza[v.d Distel]

monique zei

Bedankt Renza:)

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.