No-bake bananentaart

Photobucket

Deze no-bake taart heb ik ongeveer een jaar geleden gemaakt. Het is nog steeds mijn top post die onverwacht veel aandacht trok. Ik vond het tijd om de taart hier op mijn Nederlandse blog te plaatsen.
Om een no-bake cake/taart te maken heb je geen oven nodig. Het vloeibare gedeelte van de cake wordt wel verhit op het vuur, dus het is geen 'raw' cake. Eigenlijk kan je als veganist makkelijk taarten maken door agar agar en arrowroot poeder te gebruiken om het vloeibare deel van de taarten te binden. Zo kan je 'spelen' met ingredienten als kokosmelk en notenmelk. In deze taart heb ik verder amandelmelk gebruikt als een heerlijk en gezond alternatief voor soyamelk. De taart is een combinatie van noten en banaan met wat chocolade om het af te ronden.

70 g (1/2 cup) amandelen
70 g (1/2 cup) hazelnoten
60 g (1/2 cup) zonnebloempitten
70 g (1/2 cup) dadels
5 abrikozen
2 etl water

400 ml (2 cups) kokosmelk
250 ml (1 cup) amandelmelk
130 g (1 cup) sucanat
1 etl ahornsiroop
1 tlp kaneel
2 tlp vanille essence
2 etl citroensap
3 bananen
2 tlp agar agar poeder

2 etl arrowroot poeder
60 ml (1/4 cup) amandelmelk

De bodem is gemaakt door eerst de noten te malen in de keukenmachine. Rooster de noten daarna in een koekenpan, samen met de zaden. Doe ze daarna terug in de keukenmachine en voeg er het gedroogde fruit aan toe. Voeg water toe en mix het geheel.

Bedek de bodem van een springvorm met bakpapier. Voor deze taart gebruikte ik een kleinere springvorm van 20 cm. Haal de mix van noten en fruit uit de keukenmachine en verdeel dit met je vingers gelijkmatig over de bodem van de springvorm. De bodem is nu klaar.

Giet de kokos- en amandelmelk in de keukenmachine. Voeg de bananen toe en mix. Voeg nu de vanille, kaneel, citroensap, siroop en sucanat toe en mix opnieuw. Giet het mengsel in een grote koekenpan. Doe er de agar agar bij en doe het vuur aan.

Roer aanhoudend (met je linkerhand)terwijl het mengsel warm wordt tot aan het kookpunt. Maak tegelijkertijd met je rechterhand een papje van arrowrootpoeder en een beetje amandelmelk. Giet dit papje in de pan als de melk al kookt. Roer nog een minuut of twee. Het mengsel wordt nu dikker en doe daarna het vuur uit.

Giet het bananen/melk mengsel in de springvorm en laat het afkoelen. Plaats de springvorm daarna in de koelkast zodat het mengsel stijf kan worden. Ik laat de taart meestal een nacht in de koelkast staan.

Haal de taart uit de koelkast. Maak met een mes de taart voorzichtig los van de rand en open daarna de springvorm. Pak nu een plank of bord en plaats die bovenop de taart. Met één hand boven de plank en één hand onder de bodem, draai je de cake op zijn kop. Verwijder de onderkant van de springvorm inclusief het bakpapier. Draai de taart nu weer om met een plank of bord aan de bodemzijde. Je taart is nu klaar om versierd te worden.

Voor de versiering van de taart smolt ik wat pure chocolade met ahornsiroop en amandelmelk om de chocolade te verdunnen wanneer het te dik werd. De gesmolten en nog warme chocolade met een lepel, pannenlikker of silicone kwastje bovenop de taart smeren in een dikke laag.

Je kunt daarnaast amandelsnippers over de taart strooien. Rooster ze eerst in een koekenpan. Je kunt dit eventueel met wat ahornsiroop doen.



2 opmerkingen:

etenvanmoederaarde zei

Deze taart is echt heerlijk! Ik heb hem 2 dagen geleden bij een vriendin gegeten en ze had jou recept gebruikt. Ik ben zo brutaal geweest om je recept ook om mijn blog te zetten, uiteraard met een bronvermelding naar jou blog! Mocht je hier bezwaar tegen hebben dan hoor ik dat graag.

Hartelijke groet,
Eleonora

monique zei

Fijn dat je het even bij mij komt melden. Leuk dat mijn recept nu op je blog staat.
Groetjes, Monique

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.