Sla wraps met vega-room en EFA dressing

Photobucket

Dit was mijn topper deze zomer. In dit recept gaat het om deze verrukkelijke veganistische 'zure room' gemaakt van noten en zaden. Ik heb dus ook geen soya hiervoor gebruikt!

Smeer deze vega-room op grote sla-bladeren (ijsbergsla leent zich hier bij uitstek voor). Vul dan de sla-wraps met dun en lang gesneden wortels en selderij. Voeg tenslotte in ruime mate alfalfa en tuinkers, stukjes tomaat en rode paprika toe. Rol de sla-bladeren op en leg ze op een bord met de losse kant naar beneden.

EFA Olie dressing:

Om de sla-wraps echt af te maken moet je er nog een pittige olie dressing overeen druppelen. Hiervoor gebruik ik mijn EFA (essential fatty acid) dressing. Dat is een gezonde dressing die ik heel vaak maak en die je ook vaak zult tegenkomen op mijn blog. Het is een olie dressing die rijk is aan omega's en supergezond is. Wat ik doe is het volgende: ik meng drie van de gezondste olien door elkaar en meng ze met knoflook en wat Himalaya zout voor de smaak. Het is een heerlijke dressing! Eerst stamp ik een knoflookteentje met een vijzel en stamper. Dan voeg ik de olie toe en meng deze goed met de knoflook en zout. De olie die ik gebruik is een mengsel van ongeveer 1 deel lijnzaadolie, 1 deel hennepolie (of pompoenolie als je hennepolie niet gebruikt), en 3 delen olijfolie. Bij andere recepten voeg ik ook nog appelazijn bij deze dressing. Hier vond ik dat niet nodig. Druppel de dressing over de sla-wraps.

Hoe je de vega-room maakt:















80 g cashewnoten
70 g zonnebloempitten
sap van 1 citroen (ongeveer 2 el)
1/2 tl balsamicoazijn
3 el olijfolie
knoflook (kijk zelf hoeveel je wilt gebruiken)
zout en peper
water

In een sterke blender (ik gebruik een Vita-Mix) mix je alle ingredienten samen. Mijn recept is genoeg voor zo'n drie of vier wraps. Je kan ook dille bij de room toevoegen. Wees voorzichtig met de knoflook, vooral als je een Vita-Mix gebruikt: hoe fijner je het mixt, hoe sterker de smaak. Voeg een beetje water toe tijdens het mixen. Zorg dat de room niet te dun wordt want je wilt hier geen dressing maar een wat dikkere room. Doe de room in de koelkast voordat je het gebruikt, zodat het kan opstijven.

2 opmerkingen:

Kom ieR es KieKe. zei

Ik heb gisteren de sla wraps gemaakt ( wel iets andere groente combinatie maar ze waren verukkelijk!! Alleen, heb jij de sla eerst even in warm water gehad ? want bij mij braken de bladeren snel..heerlijk met quinoa.

monique zei

Nee, ik heb ze niet in water gedaan. De truc is om grote bladeren te gebruiken- dan breken ze minder snel.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.