Chocolade brownie cheesecake

Photobucket

Voor deze taart wilde ik een compacte chocolade brownielaag, rijk van smaak, maken. Anders dan b.v. een luchtige chocoladecake zoals mijn chocolade/kersencake. Over de brownielaag zit een chocolade cheesecake, een stevige puddingachtige laag chocolade die qua smaak iets weg heeft van mijn chocoladevla. De basis van deze laag is kokosmelk. Ik vind de combinatie van kokosmelk met chocolade goed geslaagd. Je zou er misschien een beetje rum bij kunnen doen. Ik hou zelf niet zo van alcohol in mijn gebak, daar begin ik dus niet aan. Deze taart is het lekkerst als je hem een nacht in de koelkast laat staan. No Egg van het merk Orgran is een bindmiddel dat verkrijgbaar is bij de reformwinkel. Hier gebruik ik het om de brownielaag compact te maken.

Maak eerst de brownie:

130 g spelt bloem
70 g volkoren speltmeel
35 g cacoa
85 g sucanat
1 tl zout
1 tl wijnsteenbakpoeder
1 el No Egg (Orgran)
2 tl kaneel
100 g biologische pure chocolade (Vivani)

250 ml kokosmelk
1 tl appelazijn
80 ml donkere ahornsiroop (graad C)
2 el koolzaadolie

verhit de oven op 180 C

Zeef de droge ingredienten samen en doe ze in een grote kom. Maal de chocolade in een keukenmachine fijn en voeg dit bij de rest in de kom.

Meng alle natte ingredienten in een andere kom en voeg dit bij de droge ingredienten. Met een pannenlikker meng je alles samen.

Doe het beslag in een springvorm en maak het glad met de pannenlikker. De bodem van de springvorm (24 cm doorsnee) bekleden met bakpapier en de vorm met koolzaadolie licht invetten met een kwast.

Bedek de springvorm met bakpapier en bak de brownielaag in de oven voor 35 minuten. Haal de springvorm uit de oven en ga verder met de bovenste laag van de taart.

De chocolade cheesecake:

1 blik kokosmelk
125 ml soya of notenmelk
35 g cacoa
1 el Bambu
85 g sucanat
2 tl kaneel
3 el donkere ahornsiroop (graad C)
2 tl agar agar poeder

2 el arrowrootpoeder
vega-melk

Verhit alle ingredienten in een pan behalve de arrowrootpoeder. Roer blijvend het kokosmelkmengsel met een garde tijdens het opwarmen. Het arrowrootpoeder los je op met een beetje melk in een kommetje. Giet dit in de pan als het kokosmelkmengsel al begint te koken. Blijf goed roeren en zet het vuur na ongeveer een minuut uit. Het kokosmelkmengsel zal dan stijf zijn geworden. Giet het mengsel in de springvorm, bovenop de brownielaag. Laat het afkoelen en zet het in de koelkast. Laat de taart koud en stijf worden, liefst een nacht.

Om de taart te versieren heb ik chocoladekrullen van pure chocolade gemaakt. Ik doe dit door met een kaasschaaf over de gladde kant van een reep te schrapen. Wil je toch iets van een veganistisch sausje bij de taart opdienen, dan kun je b.v. kiezen voor een frambozensaus. Die vind ik hier beter op zijn plaats dan een soya slagroom. Druppel de saus rondom de taart op het bordje. Een frambozensaus kun je makkelijk maken. Doe dit op dezelfde manier als de bramensaus die ik in een vorige post heb gemaakt. Hier de uitleg van toen:

De bramensaus is eenvoudig te maken. Kook de bramen in wat water en om het te dikken of binden gebruik ik arrowroot poeder (bij alle reformwinkels verkrijgbaar). Ik gebruik ongeveer 2 flinke tlp voor mijn sausje. Arrowrootpoeder moet je eerst in een beetje koud water oplossen en dan voeg je het bij de bessensaus toe. Laat het nu even in de kook dik worden. Zet het vuur nu uit en pers de saus door een zeef. Ik doe dit om de harde pitten van de bramen te verwijderen. Nu kun je de saus naar smaak zoeten met ahorn of agavesiroop.

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.