Smoothies

Photobucket

Om mijn smoothies te maken gebruik ik een stevige blender van het merk Vita-Mix. In de Verenigde Staten, waar de machine vandaan komt, is de Vita-Mix blender een begrip, maar in Nederland is het merk nog tamelijk onbekend. En dat is geen wonder, want het apparaat is niet in de winkel verkrijgbaar. Je moet hem als Nederlander bestellen bij een importbedrijfje in Belgie! Daarnaast geldt dat de Vita-Mix niet bepaald goedkoop is en dat schrikt ook veel potentiele klanten af. Wij hebben voor onze machine 650 euro betaald!


























Dat was dus even een grote investering, maar we hebben er geen spijt van! Het is een apparaat dat stevig op zijn vier pootjes staat, met een motor die een buitengewone kracht heeft van 2 pk! Dit kun je vergelijken met een buitenboordmotor van een yacht! De motor is niet alleen heel krachtig, maar draait ook heel snel, wel tot 5 keer zo snel als een gemiddelde blender. Je begrijpt wel dat je in zo'n machine bijna alles kunt fijnmalen, zelfs harde noten en ijsblokjes zijn geen enkele partij voor deze krachtpatser. Allerlei groente en fruit kun je er in zijn geheel in doen, neem appels, die gaan er met schil, steel en klokhuis in, je ziet er namelijk toch niets meer van terug na een paar seconden. Dat scheelt in de afval, en vaak zitten juist in de schil belangrijke voedingsstoffen.

In ons geval was een belangrijke reden om tot de aanschaf van dit "monster" over te gaan, dat wij waren begonnen met het maken van hennep/notenshakes op dagelijkse basis. Je begrijpt het al: onze oude blender hield dit niet lang vol en begaf het op een dag.

In mijn notenshakes gebruik ik dus ook hennep, en dat werd in mijn oude blender niet helemaal vermalen, er bleven harde hulsels van over die ik na het mixen uit de notenmelk moest zeven. Dit probleem is nu voorbij. In de Vita-Mix heb je in een handomdraai met wat kopjes water, een paar noten en wat hennep een kan notenmelk gemaakt zonder notenpulp of andere resten. Handig als je geen soyamelk wilt gebruiken.

Een bijkomend voordeel van de Vita-Mix, waar het bedrijf ook reclame mee maakt, is dat het voedsel zo fijn wordt gemalen dat de celwand ervan geopend wordt en de gezonde voedingsstoffen dus meteen door het lichaam kunnen worden opgenomen.

De keuze voor de vruchten die ik gebruik is natuurlijk afhankelijk van het seizoen. Zomer's valt er genoeg te kiezen. Ik houd van ananas- en mangosmoothies. Sinaasappelen en kiwi's smaken er ook heerlijk bij. Ik probeer niet te veel vruchten tegerlijkertijd te gebruiken, je eet toch ook niet vijf verschillende soorten fruit tegelijkertijd in een maaltijd? In de winter is het assortiment fruit minder, maar ik heb altijd een voorraad bananen en bessen in de vriezer. Ik doe er dan ook wat boerenkool bij die ik eveneens in de vriezer bewaar.


















Natuurlijk kun je ook groene smoothies maken met uitsluitend groenten. Het lijkt me heel gezond, maar helaas kan ik dat niet aan! Dit is iets voor de echte die-hards. Wij mengen groenten altijd met fruit.

En dan kun je ook kruiden gebruiken in je smoothies. Munt bijvoorbeeld leent zich daar voor. Een lekker kruid dat ook nog makkelijk te kweken is in de tuin. Ook al staat mijn moestuin er vol mee, gebruik ik het zelf niet omdat ik homeopathische middelen gebruik. Je zult op mijn blog daarom ook geen recepten vinden met munt erbij.

Naast fruit (en wat groenten) kun je smoothies nog gezonder maken met voedingssupplementen. Dat is trouwens een leuk onderdeel van smoothies maken, je eigen supergezonde cocktail bereiden! Zo heb ik een tijdje lecithine gebruikt. Momenteel gebruik ik Spirulina (daar zit o.a. B12 in). Hennepzaad is een vast onderdeel van mijn smoothies. Lijnzaad (fijngemalen in de Vita-Mix blender, dus optimaal te gebruiken) en andere fijne producten als maca en chorella verhogen ook de voedingswaarde van je smoothie.

Tijd voor een recept van een lekkere smoothie: neem een mango, een banaan, een stukje verse gember en 1/4 liter sap (bijvoorbeeld die heerlijke peren/passievruchtensap van Ecoland). Doe er flink wat ijsklontjes bij (is belangrijk, een koude smoothie smaakt veel lekkerder), een flinke theelepel hennepzaad en 1/4 theelepel Spirulinapoeder.

De sappen die ik in mijn smoothies doe varieren van vruchtensappen en diksappen tot mijn favoriete kokossap. Je kunt ook gewoon water gebruiken om de smoothies te verdunnen.






















3 opmerkingen:

Gerard zei

De zaden van een appel zijn niet gezond. Logisch, want de plant wilt niet dat je deze eet, want dan kan ze niet voortplanten.

Lein zei

hey Monique,

Leuke blog!

Ik heb sinds gister ook een vitamix en zojuist mijn eerste smoothie gemaakt...
alleen...
kom er niet helemaal aan uit wanneer ik nu precies de hoge snelheid moet gebruiken? moet dat bij een groene smoothie?

Wanneer ik de blender op variabel zet en draai aan de knop merk ik dat deze oploopt, maar zet ik hem dan op high speed dan merk ik geen verschil tussen stand 1 en 9.. klopt dat?

monique zei

Ja dat klopt. Ik gebruik eigenlijk altijd de hoogste stand. Belangrijk is om de mixer met een lage stand aan te zetten. Doe je dat niet dan lijkt het bijna alsof de kom de lucht in schiet! Dus, zet alle knoppen op de laagste stand. Zet de mixer aan en draai de knop die rechts staat van 0 tot 10. Daarna zet je de linker knop van variable naar high.
Veel plezier met je VitaMix!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.