Tofu filet

Photobucket

Hoewel er veel vega-burgers en andere vleesvervangers op de markt zijn, koop ik ze eerlijk gezegd bijna nooit. Ik vind ze prijzig en ik heb een prima alternatief gevonden. Als wij onszelf willen verwennen dan is het met deze gemakkelijk te bereiden tofu filet!

Als je als veganist zin hebt in iets hartigs, dus ook zonder kaas, dan zijn gistvlokken DE oplossing. Ik denk dat iedereen die vega wil eten gewoon een bus edelgistvlokken in huis moet hebben. Ik maak er de heerlijkste sausjes mee, vega-parmesan, en gebruik ze bij al mijn vleesvervang-recepten. Je kunt de edelgistvlokken bij de reformzaak krijgen in een bus van 175 g (merk Natufood). Edelgistvlokken is een voedingssupplement dat vitamines van het B-complex bevat. Je zult niet zo snel denken dat je dit product ook voor het bereiden van eten kunt gebruiken, maar je zult verbaasd staan! Doe de bus open en je ruikt het al. Lekker hartig! De vlokken smelten als ze worden verhit en hier gebruik ik ze om een krokant laagje op de tofu te maken. Het gaat hier ook echt om de smaak. Als ik gewone paneermeel gebruik dan mis ik dat hartige van de gistvlokken.














Dus heb ik hier een tofu filet ontwikkeld die niet alleen lekker is maar ook nog goedkoop te maken is. Ik gebruik een pak naturel biologische tofu, die ik in brede, dunne plakken snijd (je kunt zo'n 7 plakken halen uit één pak).

Dan neem je twee borden. Op het eerste giet je een laagje shoyu soyasaus. Op het andere maak je een mengsel van half rijstemeel en half edelgistvlokken.
De reden waarom ik rijstemeel gebruik is dat rijstemeel heel fijn van struktuur is, lekker, en samen met de gistvlokken een krokant laagje vormt. Soms doe ik er ook nog wat Italiaanse kruiden en/of wrapkruiden bij.

Leg elk plak tofu eerst in de soyasaus:


















en dan op het meel/gist mengsel. Doe dit aan beide kanten van de tofu plakken. Zorg ervoor dat er een flinke laag op de tofu blijft kleven:


















Dan doe je de tofu in een pan met olie. Ik gebruik zelf een neutraal smakende kokosolie voor het bakken. Kokosolie is de gezondste olie die je kunt gebruiken voor het bakken. Het is goed te verhitten en gezond omdat het in energie wordt omgezet in je lichaam in plaats van vet zoals bij andere olieen. Als je toch geen kokosolie wilt gebruiken dan adviseer ik om koolzaadolie te gebruiken, maar dan moet je wel voorzichtiger zijn als je de olie verhit. Om de tofu te bakken moet de olie flink heet worden maar mag absoluut niet walmen!

De tofu filet moet nu krokant worden. Als dat niet gebeurt dan heb je te weinig olie in de pan gedaan. Niet dat de plakken moeten zwemmen hoor, maar als je te weinig olie gebruik dan kan het laagje niet binden en krokant worden.

Zo, nu is je supersnelle tofu filet klaar. Je kunt er bijvoorbeeld ook een broodje gezond mee beleggen (in plaats van kaas!)

6 opmerkingen:

Priscilla zei

Wat ziet dat er simpel en heerlijk uit! Ik heb het opgeslagen!

Eef zei

Ik heb ze vandaag gemaakt... de eerste keer dat ik tofu echt lekker vond. Dankje voor het recept. Ik had acht plakken gemaakt, maar 7 is echt beter, die passen met z'n allen mooi in mijn koekenpan :)

monique zei

He, toevallig heb ik ze vandaag ook gemaakt! Wij hebben onze kleuter maar laten slapen want anders is het oorlog aan tafel- hij wil persee dat wij onze tofu filet aan hem geven.
Bedankt voor je comment!

Inge Wynants zei

Gisteren was het blijkbaar tofu dag ;) Hier stonden ze ook op het menu. Ben ook niet zo'n grote fan van tofu, maar op deze manier gebakken was het een enorm succes. Bedankt om het recept te delen!

monique zei

:)

Kom ieR es KieKe. zei

Ik heb ze vanavond gemaakt ik kan niet anders zeggen dan, ze waren verukkelijk Monique !!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.