Bloemkool en pasta uit de oven

Photobucket

Ik vind bloemkool lekker met een 'kaas' sausje. Als veganist is het me gelukt om een smakelijke witte saus te maken met edelgistvlokken, die de saus een hartige smaak geven. Hier heb ik ook broodkruimels, gemengd met olijfolie, over de schotel gestrooid- lekker krokant en het maakt de maaltijd af.

Je hebt een bloemkool en volkoren spirelli pasta nodig. Ik heb 200 g spirelli gebruikt. Stoom de bloemkool gaar en kook de pasta al dente.

Verhit de oven op 180.

Verhit ongeveer 3 el kokosolie in een pan. Bak 2 rode uien, fijn gesneden, in de olie. Voeg ook een groot knoflookteenje erbij.

Strooi al roerend 4 el rijstemeel bij de olie. Dan giet je beetje bij beetje water (ongeveer 500 ml) in de pan. Goed blijven roeren totdat je een saus hebt. Ik voeg dan zo'n half tot een hele pak Oatly toe.

Nu kan je de saus op smaak brengen. Hier laat ik zien wat ik ongeveer in de saus doe. Elke keer maak ik een saus iets anders. Bij bloemkool vind ik citroen in een witte saus wel lekker. Je kan ook wijn of mirin aan de saus toevoegen.

4 el edelgistvlokken
1 el shoyu soyasaus
1 tl bonenkruid
1/4 tl nootmuskaat
1/4 tl peper
1/2 tl zout
25 ml citroensap

Bak nu in een andere pan een blok gerookte tofu die je hebt fijn gebrokkeld. Ik voeg wat wrapkruiden en shoyu saus toe. Bak de tofu krokant.

Meng nu de tofu, pasta, bloemkool en witte saus bij elkaar. Vet een bakschaal met koolzaadolie en doe de bloemkool en het pastamengsel in de schaal.

Doe 3 sneetjes brood in de keukenmachine. Meng deze tot een fijne broodkruim. Voeg wat zout bij en 2 of 3 el olijfolie. Strooi de broodkruim over de bloemkool en pasta schotel en bak in de oven voor 30 minuten. De broodkruim moet krokant en goudbruin zijn.

Photobucket

1 opmerking:

StoereMoeder zei

Hoi Monique,
ik heb je recept gemaakt, een beetje aangepast omdat we andere dingen eten dan jij, maar het is erg lekker geworden. Sinds ik van jou heb 'geleerd' om een vegan roux te maken, gebruik ik die heel erg vaak! Dankje voor het recept!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.