Speculaas (suikervrij, zuivelvrij)
















Zie ginds komt de stoomboot....

Zijn wij moeders klaar voor het grote bakfeest van Sinterklaas? Ik ben al bezig met het verzinnen van nieuwe Sinterklaaskoekjes. Intussen is mijn dochter ziek geworden. Ja, ze heeft griep. Ik geef haar veel fruit, kruidenthee en niet te vergeten Floradix en een warme kruik als de koorts voorbij is. Prikken? Nee, wij zijn er in het algemeen tegen. Mijn kinderen hebben ook nooit medicijnen gekregen, niet eens een paracetamol! Ik heb wel een aantal homeopathische middelen in huis voor als ze met spoed iets nodig hebben, maar gelukkig is dat nooit nodig geweest. Ziek zijn is voor ons een moment om weer tot rust komen. Mijn dochter gaat dan lekker veel lezen en knutselen in bed. Ik geef jullie een speculaasrecept van vorig jaar. Morgen ga ik in de keuken aan de slag met een nieuw recept....

230 g speltbloem
80 g sucanat
1/2 tl zout
3 tl speculaasspecerijen
60 g vegan margarine (Laitos)

2 el soya of andere vega-melk
1/4 tl amandelaroma

verhit de oven op 170 C

Plaats de droge ingredienten in een kom. Snijd de margarine (die koud moet zijn) in stukken en voeg dit toe aan de ingredienten. Meng met je handen de margarine door het deeg totdat het geheel kruimelig wordt. In een andere kom meng je de melk met het aroma. Voeg nu de melk aan het deeg toe en kneed met je handen het deeg tot een bal. Doe hier plastic folie omheen en bewaar het in de koelkast. Ze zeggen dat je speculaasdeeg twee dagen in de koelkast moet bewaren zodat de specerijen goed kunnen doordringen in het deeg. Als je het deeg weer uit de koelkast haalt zal het stevig aanvoelen en is het klaar voor gebruik.
Rol het deeg uit. Je kunt plastic folie om de roller doen zodat het deeg er niet aan gaat plakken of je kunt meel gebruiken. Snijd koekjes uit met de vormpjes en druk er amandelen in. Je kunt natuurlijk ook een speculaasplankje gebruiken. Bak de koekjes in 10 minuten. Ze moeten krokant zijn, maar als de koekjes dun zijn en je ze lang in de oven laat zullen ze hard worden. Rol het deeg daarom niet te dun uit en haal de koekjes uit de oven zodra ze bruin beginnen te worden. Je kunt beter eerst een paar koekjes bakken om het uit te proberen.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.