Veganistische jus (zonder juspoeder)

Photobucket

Een conversatie tussen mij en mijn zoontje Luka (bijna vier):

"Luka, wat eet jij goed!"
"Ik was even Dribbel."
"Oh, eet Dribbel dan zo goed?"
"Ja, hij pakt alle tofu uit zijn bakje en eet alles op."

Photobucket

Ik vind het wel opmerkelijk hoe mijn lichaam zo duidelijk met de seizoenen verandert. Het lijkt bijna alsof ik nu moet aanvetten voor de winter! Straks als het weer lente is zal ik waarschijnlijk weer snakken naar salades en raw. Wel drinken wij nog smoothies en gisteren heb ik een heerlijke gemaakt. Even kijken, wat zat er in? Banaan, sinaasappel, appel, een paar blauwe bessen, heerlijke cranberry diksap (Terschellinger), hennepzaad en boerenkool! Ja, het klinkt vies maar niemand merkte er iets van! Ik heb wat boerenkoolbladeren in de vriezer liggen en je kan wat van het blad scheuren voor de smoothie. Een klein beetje is al genoeg.

Maar behalve een smoothie snak ik nu naar warmte in mijn voeding. Begin van de herfst was dat via verse gember; dat stimuleert warmte in je lichaam en het verhoogt je weerstand. Mijn gember obsessie ebt langzaam weg. Waar ik nu veel zin in heb is verse zuurkool uit het vat! Hoewel ik zuurkool vaak eet bij verschillende gerechten, kom je vooral snel op het gerecht van aardappelen en zuurkool. Dan wil je er natuurlijk ook een jus bij; ik maak een jus met een paar ingredienten die ik altijd in huis heb. Je kunt de jus eventueel naar eigen smaak verder afmaken. Met zelfgemaakte worstjes erbij (die ik bewaar in de vriezer) is deze maaltijd zo gepiept. Wil je trouwens liever geen kokosolie gebruiken dan lukt het ook met koolzaadolie.

2 el kokosolie, neutraal
4 el rijstemeel
1 ui
1 tot 2 el shoyusaus
2 tl bouillonpoeder
1 flinke tl paprikapoeder
1/2 tl bonenkruid of
1 tl Italiaanse kruiden
750 ml water
zout en peper

Verhit de kokosolie in een pan. Bak een gesneden ui in de kokosolie. Je kunt er ook een knoflook teentje bij doen als je dat wilt. Strooi het meel langzaam in de pan en roer de olie en het meel samen met een garde. Als al het meel vermengd is met de olie, giet je al roerend water bij totdat er een dunne jus ontstaat. Voeg alle andere ingredienten toe en laat de jus op het vuur pruttelen totdat het de juiste dikte krijgt. De jus lijkt misschien eerst te dun maar snel genoeg zal het wat dikker worden. Voeg wat peper en eventueel zout toe.

2 opmerkingen:

Maarten Stam zei

Hi Monique! I recently moved to Holland from Canada, and tonight I made stamppot for the first time. I'm vegan, so I used your gravy recipe, and I had to tell you, both me and my boyfriend were VERY impressed! It was the perfect taste & thickness! I will be using it many times in the future :)

monique zei

Thanks for the comment. Hope you'll enjoy more Dutch (vegan) recipes!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.