Amandelspijs (suikervrij)

Photobucket

Op verzoek van mijn dochter ga ik op 5 december aan de slag met het maken van een gevulde speculaas. Ik ben al druk bezig met het maken van de vulling van amandelspijs. Natuurlijk doe ik dat op mijn eigen veganistische wijze, dus zonder suiker en ei. En die heb je ook helemaal niet nodig; het enige wat je in huis moet hebben om een smakelijke amandelspijs te maken is amandelmeel van goede kwaliteit, een biologische citroen en een lekkere stroop. Zo simpel is het!


















Amandelmeel is te koop bij de reformwinkel. Het is heel fijn van struktuur. Je hoeft dus niet zelf amandelen te malen.

De stroop heb je nodig om de amandelmeel te binden zodat je een spijs hebt. Je kunt verschillende stropen gebruiken. Zelf heb ik een voorkeur voor maismoutstroop. Met deze stroop komt de smaak goed tot zijn recht en hij is minder zoet dan bijvoorbeeld agavesiroop. Een voordeel van agavesiroop is weer dat ie minder plakt dan maismoutstroop, zodat het makkelijker is om de spijs te maken. Een derde optie is rijststroop. Die heb ik nog niet uitgeprobeerd.


















Doe de amandelmeel in een kom en voeg een fijn geraspte citroenschil toe.


















Meng hier met een vork (in het geval van stroop kun je beter je handen gebruiken) de stroop of siroop doorheen tot je een compact geheel krijgt.


















Zet de amandelspijs goed afgedekt in de koelkast en laat het daar rusten...heeel lang. Het schijnt lekkerder te worden als je lang wacht- iets wat mij zeker niet lukt!

Met amandelspijs kun je alle kanten op. Sinterklaas leent zich voor gevulde speculaas en banketletters. De spijs kun je ook alvast een tijdje bewaren in de koelkast en met kerst een lekkere kerststol maken. In ieder geval ga ik dit weekend met de kinderen lekker creatief aan de slag in de keuken, we gaan samen bakken. Ik wens iedereen een gezellig Sinterklaasfeest toe!

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.