Appel gember chutney

Photobucket

Het leukste wat er is is om een keer 's middags je eigen pot chutney te maken! Ik geniet zo van de geuren terwijl de chutney kookt en daarna grijpen wij bijna elke dag naar de pot chutney. Chutney maakt een simpele maaltijd in een handomdraai af. Het past juist zo goed bij winter maaltijden zoals stoofpotten en bij gebakken aardappelen. Toen ik deze pot chutney had gemaakt, een paar weken terug, lag er een dik pak sneeuw in de tuin. Ik had zo veel appelafval dat ik lekker de vogels en ons konijn kon verwennen. Druk, druk, druk was het in de tuin! Chutney wordt trouwens nog lekkerder als je het een tijdje laat staan- iets wat ons dus niet lukt! Deze chutney is snel te maken en dat is wel een voordeel als je het vaker wilt maken. Kijk eens hoeveel je kwijt bent als je een biologisch potje chutney koopt, en als je het zelf maakt heb je niet eens zo veel ingredienten nodig. Je kijkt naar wat voor groenten of fruit van het seizoen aanwezig zijn en daarmee ga je aan de slag.

Voordat je chutney maakt moeten de potten goed schoon zijn. Als je de potten in een vaatwasser wast zijn ze al schoon genoeg. Anders moet je de potten even koken in water. Zelf doe ik dat niet eens omdat de chutney vrij snel opgaat. Als je azijn gebruikt is ie langer te bewaren- wel in de koelkast doen. Eerst bak je uien, knoflook, verse gember (fijn gesneden) en komijnzaadjes in kokosolie. Dan voeg je alle andere ingredienten toe en laat je de chutney op een laag vuurtje een tijdje koken.

Gebruik een deksel op de pan. Deze oude pan van mijn oma, een Le Crueset pan, gebruik ik elke dag in de keuken. Ik heb ook een set nieuwe pannen gekocht van het merk "Green Pan", een milieuvriendelijke pan en een gezonde versie van de non-stick Teflon pannen. De set kostte 85 euro en ik hoop dat ik jaren vooruit kan met de pannen. Ze zijn fijn om mee te bakken en zijn makkelijk schoon te maken.
Green Pan.


















6 appels (geschild en gesneden in stukjes)
1 el gemberwortel (fijn gesneden)
3 uien (gesneden)
1 tl komijn
1 tl komijnzaad
1/4 tl kruidnagelpoeder
1 tl kaneel
1/4 tl kardemonpoeder
1/2 tl zout
1 grote knoflookteen (gepersd)
2 el ahornsiroop
50 g rozijnen
10 dadels (in plakjes gesneden)
250 ml natuurazijn
125 ml appelazijn

3 opmerkingen:

A. zei

Hoi!

Een vraagje wat geen betrekking heeft op dit recept, maar ik weet niet of het te zien is als ik het nog bij een oudere plaats.
Ik ben een beetje aan het experimenteren met veganistisch gebak en ik zie ook in jouw recepten dat je gebruik maakt van baking soda. Ik weet niet zo goed waar ik dit kan krijgen. Ik gebruik nu wijnsteenpoeder, heeft dit dezelfde werking of werkt baking soda wat sterker?
Je blog is een enorme inspiratiebron voor mij, kijk steeds erg uit naar je recepten en ben uiteraard erg benieuwd naar je kookboek.

Groetjes,
Alice

monique zei

Hallo Alice,

Het is een belangrijke vraag in vega-koken. Omdat er geen eieren worden gebruikt moet je bakpoeder gebruiken om je gebakjes luchtig te maken. Wijnsteenbakpoeder is een mengsel dat ook baksoda bevat. Ik gebruik wijnsteenbakpoeder en baksoda samen om het gebak nog luchtiger te krijgen. Je kan hiermee experimenteren. Ik koop baksoda bij een molen. Als je het niet kan vinden dan gebruik je gewoon meer bakpoeder in plaats van baksoda. Soms gebruik ik ook azijn in mijn bakrecepten. Er ontstaat een soort chemische reactie als azijn en bakpoeder/soda in contact met elkaar komen. Doe dit wel als laatste stap voordat het beslag de oven in gaat, anders zakt het effect weer weg.

Veel plezier met veganistisch bakken!

A. zei

Monique, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het verklaart meteen waarom mijn cakejes nauwelijks gerezen zijn. Ik heb het zuur al meteen aan het begin door het beslag gedaan.
Ik neem de tips mee bij de volgende poging.

Groetjes,
Alice

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.