Comfort food met witte saus en tempeh spek

Photobucket

Dit is een van onze comfort food recepten. Het is zo'n gerecht die je snel even maakt als je honger hebt en geen tijd of zin hebt om lang in de keuken te staan. Er zitten zo weinig mogelijk ingredienten in en alles wat je gebruikt heb je zeker al in huis.

Ik ben met tempeh opgegroeid. Je raad het wel, ik heb een Indische achtergrond. Als kind en ook op latere leeftijd was ik nooit gek op tempeh. Een van de weinige manieren dat ik het wel kon waarderen was zoals ik het hier heb bereid. Ik kan moeilijk van deze tempeh afblijven. Mijn kinderen hebben een hekel aan tempeh maar als ik het zo bereid, willen ze het wel eten.

Voor mij is tempeh de veganistische spek- vooral gerookte tempeh is hemels! Net als spek wil je de tempeh zo dun mogelijk snijden en dan krokant laten bakken. Hoe ik een blok tempeh snijd zal ik zo uitleggen.

Als ik thuis kom haal ik meteen de tempeh uit de boodschappentas en doe hem in de vriezer. Zo heb ik altijd een blok tempeh in vooraad. Maar er is nog een reden waarom ik tempeh invries. Als ik een bevroren blok tempeh snijd, dan lukt het om de tempeh heel dun en brokkelig te snijden. Tempeh is meestal zacht maar als het bevroren is lijkt het eigenlijk meer op spek. Dan is het ook makkelijker om de tempeh krokant te bakken.

Gebruik een groot en heel scherp koksmes. Ook is het handig om een grote plank te gebruiken.

Druk met je mes zo dun mogelijk plakken bevroren tempeh. Als de tempeh brokkeld dan is dat niet erg. Je kan de tempeh blok tegen je lijf schuiven als je bang bent dat de blok niet op zijn plaats blijft liggen. Dan druk je de mes tegen de zijkant van de tempeh naar beneden toe. Houd de mes aan twee kanten vast. Rechts hou je de mes en de linker hand gebruik je om de mes naar beneden te duwen. Ik doe altijd een want aan aan mijn linker hand. Dan kan ik op een veilige manier de mes naar beneden drukken.


















Als je klaar bent met de tempeh snijden kan je de tempeh in een pan bakken. Ik doe dit samen met een ui. Verhit kokosolie in een pan en bak de tempeh en ui. Neem hiervoor de tijd en zorg dat het goed gebakken is. Doe ook wat shoyu saus bij de tempeh en heel belangrijk is om de tempeh iets zoet te maken. Gebruik hiervoor ahornsiroop (graad C).


















Als de tempeh klaar is kan je het bij velen gerechten toevoegen. Hier heb ik een hartige witte saus gemaakt en de tempeh- ui stukjes erbij gedaan. In plaats van droge kruiden bij de saus toe tevoegen, doe ik wat verse peterselie erbij. Ik voeg hier ook geen citroensap bij de saus, maar kies ik eerder voor mirin (Japanse zoete rijstwijn ). Zo heb ik een smakelijke pasta schotel gemaakt- lekker voor de koude dagen.

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.