Volkoren bamischotel

Photobucket

Een Indische dochter laat zien hoe ze een bami maakt! Maar mama en tantes zullen hun hoofd schudden als ze mijn recept zien. "ADOE, zo maak je toch geen bami!" Nou ja, ik dus wel.

Probleem is dat je moeilijk bio-noodles kan vinden bij de reform om bami te maken. Wel die dunne Chinese noodles, maar die wil ik niet gebruiken. Dus gebruik ik maar volkoren tagliatelle en adoe, het is heerlijk!

Ik laat je ook zien hoe ik pindasaus maak. Mijn saus is zo lekker dat ik het zo uit de pan met lepels tegelijk opsnoep voor het op tafel belandt. Vooral veel saus bereiden!

De groenten die ik gebruik zijn meestal chinese kool of paksoi. Een uitje en knoflook horen er ook bij. In plaats van tauge is het ook leuk om 'Sprouty' kiemen te gebruiken. Bak ze mee met de andere groenten.


















Gebakken tofu hoort bij de bami. Maar ben je allergisch voor tofu gebruik dan stukjes seitan. Ik bak de tofu in kokosolie, met shoyu, gemberpoeder en een beetje ahornsiroop.

Om de saus te maken heb je biologische pindakaas nodig. Verhit de pindakaas in een pannetje met water. Blijf goed roeren totdat de pindakaas uit elkaar gevallen is. Laat de saus niet koken! Je kunt er water bij doen als de saus te dik is. En voeg wat extra pindakaas toe als de saus te dun is. De saus mag vooral niet te dun worden want dat is ie minder lekker. Voeg tijdens het verhitten een stuk santen toe. Santen is een blok kokosnootcreme. Die is als biologisch produkt verkrijgbaar. Santen smelt als het wordt verhit en maakt je saus heerlijk! Maak de saus af met een beetje komijn, gemberpoeder, shoyu soyasaus en ahornsiroop. De shoyu maakt de saus zout en de ahorn maakt hem een beetje zoet. Hou je van pittig dan kun je een beetje cayenne peper bij de saus toevoegen en je kunt de bami natuurlijk met sambal eten.

Ja hoor, en nu feesten maar....

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.