Ontbijtrepen

Photobucket

Heerlijk om een keertje weer zelfgemaakte repen te maken. Deze zijn wel bijzonder lekker dankzij de toevoeging van gember, nootmuskaat en kokos. Het recept heb ik gekregen van M. die ze uit het Chopra Kookboek heeft gehaald. Ik heb meteen een foto van de reep gemaakt en moest het recept met jullie delen. M. heeft het recept iets veranderd door banaan, appel en abrikozen toe te voegen. Je kan ook diksap gebruiken in plaats van ahornsiroop. Ik wil het liefst geen tarwe meer gebruiken voor mijn bakrecepten en was benieuwd wat het verschil zou zijn als ik havermeel zou gebruiken. De repen zijn lichter geworden en waarschijnlijk beter verteerbaar. Zo, ga lekker aan de slag want de repen zijn snel klaar en bij mij thuis zeker een blijvertje.

150 g havermout/vlokken
125 g volkorentarwemeel of havermeel
1 el lijnzaad
1 el sesamzaad
2 tl bakpoeder
1 tl zout
150g rozijnen
150 g zonnebloempitten
100 g geraspte kokos
2 tl kaneel
1/2 tl nootmuskaat
2 tl gemberwortel
een handvol gedroogde abrikozen, gesneden
2 bananen
1 appel, gesneden in blokken en zacht gekookt
ongeveer 250 ml water of veganistische melk
3 el sucanat
4 el ahornsiroop
4 el koolzaadolie of kokosolie

Verwarm de oven voor op 175C. Bestrijk een bakvorm van circa 22-32 cm licht met olie. Doe alle droge ingredienten in een mengkom en meng ze goed met een garde. Prak de bananen met een vork. Doe alle natte ingredienten in een grote mengkom en roer ze met een garde door. Voeg de droge ingredienten bij de natte en meng ze voorzichtig met een rubberen pannenlikker. Doe het mengsel in de vorm en strijk het gelijkmatig uit met behulp van de pannenlikker. Zet de vorm circa 30 minuten in de oven tot het gebak goudbruin is. Check eventueel met een tandenstoker (die er schoon uit moet komen). Laat het gebak afkoelen en snijd er 12 repen van. Verpak iedere reep afzonderlijk. Ontbijtrepen zijn lekker wanneer er geen tijd is om aan tafel te ontbijten of als tussendoortje.

Photobucket

2 opmerkingen:

mamutopia zei

Dank je voor dit geweldige recept! Ik heb ze afgelopen weekend geprobeerd en ze zijn zo lekker! Zeker iets om vaker te maken.

Bob Saat zei

Ook al is dit recept al enige jaren oud, ik ben blij dat ik hem ontdekt heb! Ik gebruik ze niet als ontbijt, maar als een heerlijke snack! Lekker dat ze zijn! Appel is ook goed te vervangen voor peer! Dit recept is een aanrader.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.