Veganistische burgers

Photobucket

Dit is een introductie-post over veganistische burgers. Er zijn veel verschillende soorten vegan burgers in de winkel te koop maar ze zijn vaak vrij prijzig en zoals ik ben, maak ik ze liever zelf.

Mocht je denken dat het teveel werk is, dan zal ik je laten zien dat het wel meevalt. Ik maak altijd genoeg van het mengsel zodat ik wel twee dagen burgers kan maken. Bewaar het mengsel wel in de koelkast. De volgende dag zijn de burgers lekker in een broodbolletje met wat kiemen of voor de lunch met een slaatje erbij.

Voor de basis van de burger kun je tofu, bonen, peulvruchten, havermout, noten, zaden en broodkruim gebruiken. Ik gebruik de laatste restjes brood voor mijn burgers en maak dan gebruik van mijn keukenmachine om er broodkruim van te maken. Ik voeg de tofu eraan toe en meng ze samen:


















De burgers breng je op smaak met specerijen, knoflook, gember, kruiden, soya saus, edelgistvlokken, miso, tomaten puree of bouillon.

Is het mengsel te nat dan zullen de burgers uit elkaar vallen als je ze bakt. Om het mengsel te binden gebruik je meel- bij voorkeur kikkererwtenmeel.

Hier zijn wat voorbeelden van groenten die je kunt toevoegen aan de burgers. Er zijn natuurlijk nog veel meer:

*champignons of portobello's
*uien of bosuitjes
*prei
*erwten
*courgette
*wortel
*bataat
*mais
*aubergine
*olijven
*paprika
*taugé
*kool
*paksoi
*broccoli

Snijd de groenten die je wilt gebruiken in kleine stukjes of rasp ze. Ik gebruik de keukenmachine nogmaals om de groente te raspen. Dat gaat lekker snel.

Ik bak mijn burgers het liefst in de pan met een geurloze kokosolie, maar je kan ze ook in de oven bakken. Voordat ik aan de slag ga maak ik eerst een testburger om te kijken of het burgermengsel goed op smaak is gebracht. Eventueel kan je er ook nog wat meel bij doen als dat nodig is.

Zo, ik hoop dat je nu aan de slag wilt gaan, want burgers maken is leuk werk!

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.