Stoofpot van zwarte bonen

Photobucket

Wij verlangen zooo erg naar de lente! Buiten sneeuwt het op dit moment weer (op 9 maart!), dus heb ik geen inspiratie om over de vreugde van de lente te schrijven. Hoe lang duurt de winter nou al, bijna drie maanden? Nu gaat het echt om geduld hebben en warme maaltijden blijven bereiden zoals wij dat gewend zijn in december. Toch ben ik de stoofpotten en dat soort wintergerechten zat. Ik krijg zin in nieuwe dingen. Voor mij betekent dat nieuwe creatieve inspiratie. Dan wil ik ook vaker foto's maken en dat gaat ook makkelijker als de dagen langer zijn. In de winter eten wij als het al donker is, maar nu lukt het om net voor de maaltijd even snel een shot te maken.

Hier een stoofpot van zwarte bonen, verrassend lekker door de toevoeging van aubergine en cumin. Zwarte bonen zijn rijk aan vitaminen en mineralen, maar nog belangrijker is dat de bonen erg veel anti-oxidanten bevatten. Krachtvoer dus, en dat kunnen wij aan het eind van de winter best gebruiken!

De bonen week ik in een kom water in de koelkast. Laat de bonen een nachtje weken. In de loop van de volgende dag spoel je het weekwater weg en kook je de bonen in een uur zacht in water.

Bak een grote ui, knoflook en een aubergine die in stukjes is gesneden in een pan met kokosolie. Voeg er nu komijnpoeder bij. De komijnpoeder maal ik zelf (in een electrisch koffiemolentje) omdat de smaak van versgemalen komijn veel beter is dan van gekocht komijnpoeder. Komijnzaad is verkrijgbaar bij de reform.

Als de groenten goed doorbakken zijn doe ik er bleekselderij, een blik tomatenstukjes en wat water bij zodat de stoofpot verder kan pruttelen in het vocht. Doe er zout, peper, en eventueel bouillonpoeder en meer specerijen bij.

Eet de stoofpot met gebakken aardappelen. Bak de kleingesneden gekookte aardappelen in kokosolie met wat zout totdat ze krokant zijn.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.