Lente kracht!

Photobucket

Het is weer tijd om veel te fietsen en te genieten van de natuur! Daar worden we allemaal blij van! Alleen is er helaas vaak een gebrek aan energie na een strenge winter. Dat komt waarschijnlijk door al het zware voedsel en het binnen zijn. Wat moeten we doen als we ons futloos voelen en zorgen maken dat we niet genoeg binnenkrijgen? Weer vlees en vis eten is vaak het advies van anderen. Mijn advies is dat absoluut niet! Ik leef al meer dan twintig jaar zonder dierlijke eiwitten en lente 2010 voel ik me fitter dan ooit! Mijn lichaam is een stoommachine die uren lang achter elkaar door kan gaan, en alleen tijdens de menstruatie moet ik het wat rustiger aan doen. Juist een dieet zonder dierlijke eiwitten kan je krachtig en jong houden, maar hoe pak je dat aan? Hier laat ik jullie dat zien.

Je kunt niet alle veganistische dieten over een kam scheren. Er zijn veganisten die een gemiddeld dieet nabootsen met veel suiker en tofuprodukten (nep vlees) en weinig rauw voedsel eten. Soja is gewoon niet alles en richt je je op het eten van een gemiddeld dieet met alle aandacht naar het 'nep vlees', dan krijg je op de kortere of langere termijn ernstige tekorten.

Dan heb je veganisten die 80 tot 100 % van hun voedsel rauw eten, de zgn. raw foodies. Ik zelf zit tussen beide groepen in. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten maar vind het voor ons niet haalbaar en ook niet noodzakkelijk om hoofdzakelijk rauw voedsel te eten. Ik besef wel dat daar heel veel energie en kracht in zit, dat maakt "rauw" wel een belangrijk deel van ons dieet. Als je even nadenkt zie je dat je dieet vaak al voor een groot deel uit rauw voedsel bestaat: denk aan fruit (ook gedroogd fruit) en groenten als tomaten, komkommers, avocado, zuurkool, knoflook, verschillende soorten sla, wortels, bieten, bessen, mango, ananas, kiwi's, appels, peren, bananen, kokos, sinaasappelen, kiemen, olijven, kruiden en daarnaast ook nog verschillende zaden en noten.

Een gezond dieet hoef je ook niet streng of dogmatisch aan te pakken. Af en toe een zak chips doet ons in ieder geval geen kwaad! Ik neem dan zo'n behoefte serieus omdat het lichaam op dat moment ook behoefte heeft aan zout wat ook zeker belangrijk is. Een zak bio chips met zeezout kan dan geen kwaad. Vorig jaar tijdens een meerdaagse fietstocht in de zomer hebben Frank en ik gevoeld hoe het is om een zouttekort te hebben. Wij hadden spijt dat we geen zoute voedingswaren bij ons hadden (drop of chips o.i.d.), het laatste eind van de tocht viel ons zwaar.

Bij ons thuis zijn de smoothies het belangrijkste deel van ons dieet. Daar zitten alle voedingstoffen in die wij nodig hebben. Het houdt ons fit en geeft ons veel energie! En dat is niet alleen omdat het rauw voedsel is maar ook omdat ik superfoods toevoeg aan deze smoothies. De smoothies probeer ik zo gezond mogelijk te maken en zodoende is de rest van ons dieet een aanvulling in plaats van een noodzaak.

Als je echt het beste uit je lichaam wil halen dan zal je zelf op onderzoek uit moeten gaan. Experimenteren hoort daar ook bij. Zoeken naar voedingsstoffen waar jouw lichaam het beste op reageert. Zo leer je veel over hoe jouw lichaam reageert op verschillende voedingsstoffen. Wat goed werkt voor mij en voor mijn gezin deel met jullie via mijn blog.

Ik heb ook momenten gehad waarop mijn lichaam niet meer reageerde op de kracht van mijn dieet. Kort geleden had ik zo'n moment. Ik kreeg toen een extreme uitbarsting van exceem in mijn gezicht. Mijn ogen waren ook dik en tranerig zodat ik bijna niets meer kon zien. Dat was wel even schrikken zeg! Je kan dan eten wat je wilt maar op zo'n moment heb je een diepere helpende hand nodig. Ik heb toen een middel van mijn homeopaat gekregen en een week later was het exceem weg. Ik geloof dat een gezonde voeding je jong houdt maar soms heb je toch een natuurlijk geneesmiddel nodig om een klacht te behandelen. Een gezond dieet is altijd aan te raden omdat je lichaam sneller en makkelijker geneest in momenten van disbalans.

De natuur biedt ons juist nu veel nieuwe energie in de vorm van zon en de kracht van planten. Heb je een moestuin dan zijn dit nog karige tijden. De meeste biologische groenten die je graag rauw eet zijn nu nog duur, maar in plaats daarvan kan je gebruik maken van wat de vrije natuur je nu biedt. Dus kan je bijvoorbeeld krachtige onkruiden gebruiken zoals paardebloemen en brandnetels! Op internet vind je genoeg informatie over de kracht van deze planten. Maak er gebruik van! Ik gebruik deze onkruiden rauw in mijn smoothies.

Een voorbeeld van een smoothie is deze, gemaakt van een grapefruit, guave en aloevera-sap (van Natufood), een sinaasappel, stukje citroen, 25 ml gojisap elixer, en wat brandnetelblaadjes. De brandnetelblaadjes prikken trouwens niet meer als ik ze in mijn blender verpletter. De voedingsstoffen zijn dan zeer geconcentreerd!

Bovendien voeg ik bij mijn smoothies een klein beetje groene poeder. Dat kan spirulina zijn of een andere algensoort. Het voordeel van spirulina is dat het rijk is aan mineralen en vitaminen en ook nog eens ontzettend rijke bron van eiwitten is - dus ook belangrijk voor kinderen. Spirulina heeft een lange geschiedenis als belangrijke eiwitbron voor volkeren als de Azteken en de bewoners rond het Tjaadmeer. Het gebruik van spirulina in dat gebied gaat terug tot de 9de eeuw. Spirulina bevat een eiwit dat zelfs beter opneembaar is dan het eiwit van vlees. Bovendien wordt vlees gekookt en raakt het dus ook veel voedingsstoffen kwijt.


























Naast spirulina zijn er andere algensoorten die je kunt uitproberen. Chlorella bijvoorbeeld of marine phytoplankton. Marine phytoplankton, dat bekend staat als de krachtigste algensoort, wordt ook wel 'voedsel van de toekomst' genoemd. NASA heeft er zelfs een groot onderzoek aan gewijd. Walvissen leven van marine phytoplankton. Walvissen zijn bijzondere dieren die ontzettend veel energie hebben en zelfs meer dan honderd jaar oud kunnen worden. Deze superfood alg is verkrijgbaar in de vorm van druppeltjes of in poedervorm. Je hebt er heel weinig van nodig omdat het krachtig spul is.

Met deze algen kan je een 'energiestoot' krijgen en alle tekorten in je lichaam via één produkt herstellen. Ook belangrijk voor de kinderen. Of de B-12 vitamine in marine phytoplankton en andere algensoorten wordt opgenomen door het lichaam is voor wetenschappers nog onduidelijk. Neem voor de zekerheid een apart B-12 supplement in.

Naast algen kun je je dieet verrijken met bijenproducten zoals stuifmeel en koninginnegelei.

En dan heb je nog cacao. Ik heb een zwak voor chocolade en tegenwoordig gebruik ik rauwe cacaopoeder om notenshakes en bonbons te maken. In de shakes doe ik er ook nog een eetlepel macapoeder bij.

Als je meer wilt weten over superfoods zoals spirulina, chlorella, maca, rauwe chocolade en marine phytoplankton dan kun je terecht bij de boeken en You Tube filmpjes van David Wolfe. Momenteel verdiep ik me in zijn boek "Superfoods" met als ondertitel " The Food and medicine of the future."

Oh ja, hier wat links waar je produkten die ik in mijn post heb genoemd kan bestellen:

http://www.myvitality.nl/index.php

http://www.mastercareshop.nl/shop/index.php

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.