Pesto hummus

Photobucket

Dit was mijn oplossing voor mijn dochter die mijn 'gewone' hummus zat is en al een tijdje zegt dat ze hummus niet lust. Met de olijven in de koelkast en de kruiden op de vensterbank kon ik pesto maken. Maar om een pesto om te toveren naar een hummus voeg je er gewoon een courgette aan toe en voila, je hebt een rauwe hummus gemaakt.

Ik heb de pesto met walnoten gemaakt maar als je allergisch bent voor noten kan je ook een pesto maken met uitsluitend zaden zoals zonnebloempitten. Je kan zelfs gepeld hennepzaad gebruiken en dat mengen met zonnebloempitten. Kijk, dan krijg je toch die belangrijke omega's binnen! Zonnebloempitten zitten vol vitaminen E, en voor de rest is dit een ijzerrijke hummus.

Om de hummus te maken maak je eerst een pesto. Jullie weten vast wel hoe je een pesto maakt. In dit geval heb ik walnoten, zonnebloempitten, olijven en een flinke handvol verse peterselie en basilicum in de keukenmachine gedaan. Voor de smaak heb ik nog wat Himalaya zout en een rijke olijfolie toegevoegd. Dan laten draaien en misschien moet je een beetje water toevoegen zodat de mesjes draaien. Stop de machine regelmatig en haal de pesto van de zijkanten van de kom met een spatel los.

Uiteindelijk heb je een volle kop (250 ml) pesto nodig:


















Snijd een courgette van zo'n 300 g in stukken. Doe deze in een blender. Voeg er 60 ml water bij en meng.

Doe de pesto in de blender, en citroensap van een halve citroen. Voor de smaak doe je er ook wat Himalayazout bij en meng je alles samen. Meng niet te lang want anders wordt de hummus te glad als een dressing. Daarom moet je ook kijken of 60 ml water niet te veel is. Misschien is je pesto dunner dan die van mij, en dan gebruik je minder water. Beeindig je toch met een dressing in plaats van met een hummus dan is dat ook lekker!

Doe de hummus in een kommetje en maak het af met olijfolie, paprikapoeder en kruiden of zoals ik hier heb gedaan, met tuinkers. Deze hummus is lekker met crackers en als broodbeleg met bijvoorbeeld tomaat.

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.