Rauwe bosbessenpannenkoeken van lijnzaad, noten en ahornsiroop

Photobucket

Rauwe pannenkoeken: klinkt misschien raar als je denkt aan traditionele pannenkoeken van meel, melk en eieren! Dit is wel even iets heel anders! Hier gebruik ik lijnzaad en geroosterde noten om deze pannenkoekjes te maken. Ahornsiroop (de donkere graad C) wordt gebruikt om de ingredienten samen te binden en om de pannenkoekjes smaak te geven. Ze zijn dus van zichzelf al zoet en daarom is het beter om er een frisse fruitstroop bij te maken. Lijnzaad is ontzettend belangrijk en gezond! Niet alleen voor vegetariers maar gewoon voor iedereen. Dat komt omdat lijnzaad omega 3-vetzuren bevat, een omega die we hier in het Westen te weinig binnenkrijgen. Deze omega is wel in vis te vinden maar ach ja, voor hoe lang zwemmen er nog vissen in de zee? En zijn vissen (ook uit de bak) tegenwoordig wel zelf helemaal gezond? Lijnzaad is een goed alternatief en ik gebruik het (vers gemalen en rauw) wel vaak in mijn dieet. Lijnzaad is van zichzelf niet zo lekker dus doe ik er altijd iets mee.

Om de pannenkoekjes te maken meng je vers gemalen lijnzaad met geroosterde noten. Ik neem meestal amandelen of hazelnoten en maal ze even in de keukenmachine. Dan leg ik ze op een bakplaat en rooster ze heel kort in de oven (laat ze niet branden!). Als ik weinig noten gebruik rooster ik ze snel even in een droge hete pan. Dat gaat lekker snel, maar blijf er wel bij. Zodra de noten geurig worden haal je ze van het vuur af. Daarna doe je ze in een kom, samen met de lijnzaad en wat blauwebessen. Ik doe er ook wat gepelde hennepzaad bij. Giet er ahornsiroop bij en roer het mengsel zodat de lijnzaad en het notenmengsel met ahorn bedekt zijn. Waarschijnlijk moet je een lepeltje water toevoegen als het mengsel nog niet aan elkaar vastplakt. Rol balletjes met je handen en druk ze plat. Maak er kleine pannenkoekjes van en eet ze met vruchtenstroop. De pannenkoekjes kun je beter vers eten- dan zijn ze het lekkerst.

Photobucket

Om de blauwebessenstroop te maken meng je bessen met een paar dadels in de blender. Doe er net genoeg water in zodat de mesjes draaien. Gebruik zo weinig mogelijk water. Klaar!
Bloedsinaasappelstroop is ook heerlijk. Maak hem op dezelfde manier. Deze stropen zijn heerlijk en je kunt ze voor allerlei recepten gebruiken.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.