Superfood chocolademelk

Photobucket

Dit is niet een gewone chocolademelk, maar eentje vol voedingsstoffen. Eigenlijk is het wonderbaarlijk dat je je kinderen een chocolademelk kunt geven die zo gezond is! De basis van deze chocolademelk bestaat uit amandelen, Coco coconut juice en water. De amandelen heb ik deze keer een nacht geweekt en daarna afgespoeld. Als je de noten weekt zijn ze makkelijker verteerbaar. Ik week ze zeker niet altijd- ik vergeet het vaak en wij kunnen ook goed tegen noten die niet geweekt zijn.

Ik gebruik nu rauwe cacaopoeder die gerekend wordt tot de superfoods. Rauwe cacao zit namelijk vol belangrijke mineralen zoals magnesium, en heeft ook de hoogste score als het gaat om anti-oxidanten. Hieronder laat ik een filmpje zien over rauwe chocolade.

Over de smaak gesproken, ik vind rauwe cacaopoeder erg lekker. Gewone cacaopoeder heb ik eigenlijk nooit in mijn milkshakes gebruikt omdat ik het te bitter en te sterk van smaak vond. In plaats daarvan gebruikte ik carobepoeder. Rauwe cacaopoeder vind ik daarentegen wel lekker in de milkshakes - het is zacht van smaak. Ook smakelijk is om cacoa en carobe samen te gebruiken.

Om de melk zoet te maken heb ik twee 'nieuwe' zoetstoffen gebruikt. Ik gebruik niet langer dadels als zoetmiddel in mijn milkshakes. Het is toch een soort suiker'shot' die je binnen krijgt elke dag. Een vervanger die ik nu gebruik is Yacon siroop. Yacon is een supergezond zoetmiddel met een aparte smaak. Ik vind het heerlijk! Het het lijkt een beetje op melasse, appelstroop en een vleugje lavendel. Het is dikkig en ik kreeg hem in een knijpfles. Wel duur (237 ml kost 11.95), dus ben ik er zuinig mee. Daarom gebruik ik het samen met een ander zoetmiddel: honing. Ik gebruik biologische honing. Die is relatief diervriendelijk omdat biologische imkers slechts de helft van de honing uit de korven halen en hij wordt ook niet verhit. Daarom bevat biologische honing nog alle enzymen en voedingstoffen. Ik weet dat veganisten officieel geen honing gebruiken omdat het een dierlijk produkt is, maar soms trek ik mijn eigen plan :) Wil je liever geen honing gebruiken dan kun je natuurlijk ook voor agavesiroop kiezen.

Een ander nieuw produkt dat ik in mijn chocolademelk heb gebruikt is maca. Macapoeder is ook een superfood, dat steeds meer aftrek vindt. Maca geeft energie en kan ook helpen om menstruatieklachten te verminderen. Het brengt het endocriensysteem in balans en werkt ook goed tegen stress. Er is nog veel meer over maca te vertellen. Wil je meer weten, google dan eens op 'maca' of lees dan het boek over superfoods van David Wolfe.

De cacaomelk heeft alleen nog een eetlepel hennepzaad nodig en kan dan gemengd worden in een krachtige blender zoals de Vita Mix. En genieten maar!

En mijn dochtertje wil nog even laten weten dat ze heel trots is op haar zelfgebreide konijn. Knap he?

Photobucket

De ingredienten maca, rauwe cacaopoeder, hennepzaad en Yaconsiroop kun je via internet (bijvoorbeeld bij My Vitality) bestellen. De andere ingredienten zijn verkrijgbaar bij de reformwinkel.

">

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.