Voorjaarskuur smoothie met stuifmeel en paardebloem

Photobucket

Bij ons in de buurt is er een imker. Dat is heel leuk want ze hebben daar ook een winkeltje met bijen 'superfoods' te koop. Daar heb ik bijvoorbeeld een kilo stuifmeel gekocht (achtien euro, de helft van de prijs die je betaald bij de reform!) Wel moet ik erbij zeggen dat ik het belangrijk vind om te checken dat een imker op een diervriendelijke wijze zijn werk verricht. Ik vind het zo zielig dat de bijen, deze ongelooflijk bijzondere diertjes, zo slecht worden behandeld! Een bij is één van de wonderen van de natuur. Het zijn harde werkers en ze verdienen ons respect.

Stuifmeel wordt door de imker verzameld door een 'stuifmeelval' voor de kastopening te plaatsen en zo vangt hij de stuifmeel op. De bijenvolk kan zo'n 30 tot 50 kilo stuifmeel per jaar verzamelen. Stuifmeel is een superfood. Het bevat een hoge dosering antioxidanten, eiwitten, 22 aminozuren en behoorlijk veel vitaminen en mineralen. Het is dus een goede aanvulling voor kinderen. Hou er wel rekening mee dat het geen B12 bevat, dus moet je die als supplement apart innemen.

Ook zeggen ze dat stuifmeel antiallergisch werkt (bijvoorbeeld tegen hooikoorts), 'krachtvoer' is voor sporters, goed is tegen overgang en menstuatieproblemen, depressie, voor een betere weerstand, verminderde darmklachten en goed tegen huidklachten zoals acne.

Mijn voorjaarssmoothie is een energie-kick! Ik heb hier een smoothie gemaakt van een banaan, een appel, een sinaasappel, een stukje citroen en gojibessenelixer. De smoothie heb ik verdund met kokoswater en water. Verder een halve tot één eetlepel stuifmeel. Geef kleine kinderen van 3 tot 5 jaar 1 volle koffielepel per dag.

Ook voeg ik de laatste tijd wat blaadjes van de paardebloem bij de smoothies. Als je paardebloemen in de tuin vindt, gooi het dan niet zo maar weg want paardebloemen zijn super gezond! Dit noemen wij tegenwoordig onkruid maar we zijn de kracht en kennis van de natuur kwijt.

De paardebloem kan je goed in deze voorjaarskuur smoothie gebruiken. Paardebloem is een bloedzuiveraar. Het ontgift de lever, is goed voor je spijsvertering, en voor de nieren. Het is onder meer effectief als vochtafdrijver, is rijk aan beta-caroteen, vitamine C, een goede bron van vezels en vele andere mineralen, vooral ijzer en calcium. De paardebloem is rijker aan calcium dan melk.

Photobucket

2 opmerkingen:

Amy zei

Je hebt een leuke blog! Ik gebruik ook paardebloemblaadjes in mijn smoothies.

monique zei

Bedankt! De natuur is in de lente zo vol krachtige planten waarmee je je lichaam weer energie kan geven na een zware winter. Vroeger viel dat mij niet eens op. Onkruid zie ik opeens heel anders dan als iets wat je zomaar weggooit!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.