Aloe vera smoothie

Photobucket

Bij een reformwinkel in de stad hadden ze aloe vera bladeren te koop. Ik heb een blad gekocht en ben daarmee aan de slag gegaan. Ik ben heel erg gecharmeerd geraakt van deze plant! Als je de buitenkant wegsnijdt kom je iets wonderbaarlijks tegen. Binnenin zit een gel die ongelooflijk krachtig en gezond is! Jammer dat we dit soort oude plantenwijsheid kwijt zijn geraakt in de moderne wereld waar de commercie alles stuurt.

Het is beter om de gel puur uit het blad te halen dan aloe uit een fles te kopen. De werking is krachtig en het kan een belangrijk deel van je dieet gaan uitmaken. De gel kun je in smoothies, dressings of in salades gebruiken.

Verse aloe vera gel is niet te gebruiken voor zwangere vrouwen en kleine kinderen. De werking op organen zoals de nieren is te sterk. Je kunt een dag of 4 a 5 over een groot aloe vera blad doen, ik heb er 1,75 euro voor betaald. Je bewaart het blad op kamertemperatuur.

Om de aloe gel uit het blad te halen snijd je eerst de zijkant met de stekels weg. Gebruik hiervoor een klein scherp mesje. Daarna snijd je de buitenkant van het blad weg (alsof je een schil van een stuk fruit haalt). Ik doe dit boven een kommetje en probeer ook het vocht op te vangen.

Ook wrijf ik de binnenkant van de weggesneden 'schil' op m'n gezichtshuid. Met een dunne gellaag op mijn huid lijkt het alsof ik een maskertje op heb, zonder dat je het ziet. Ik laat het dus gewoon op mijn huid zitten en merk dat mijn huid er bijzonder glad en mooi van wordt.

Photobucket

Aloe vera heeft een heilzame werking op je lichaam. Het is bijvoorbeeld goed voor je darmen, je huid, hart, nieren en andere organen. Er is veel onderzoek gedaan naar de werking van deze plant en ik wil het hier kort houden. Vind je het leuk om deze plant te gebruiken in je dieet, dan is het de moeite waard om een boek erover te lezen. In ieder geval is het een plant die je immuunsysteem versterkt en hij bevat behoorlijk veel antioxidanten. Aloe was populair bij de oude Egyptenaren en de Essenen. Aloe is bekend in de geschiedenis als het ultieme verjongingssysteem voor je huid en lichaam. De plant geeft je energie en bevat allerlei vitaminen en mineralen, vezels, spoorelementen, aminozuren, polysachariden en enzymen.

Hier heb ik een smoothie gemaakt van ananas (heerlijk!), een banaan, sinaasappel, wat goji bessensap en ongeveer 5 cm aloe vera gel. Om de smoothie te verdunnen kun je water of guave/aloe vera sap van Natufood gebruiken.

2 opmerkingen:

Louise zei

Ik ben ook helemaal verzot op die Aloe Vera gel, maar het lukt me niet altijd om de plant te fileren.
Heb nu een leverancier gevonden van pure gestabiliseerde gel die volledig natuurlijk is en ook enkel de gel gebruikt en dus niet de bladrand.
Ik koop mijn dranken nu online bij Aloƫ Vera Belgie. (kijk onder Aloe vera dranken)

Wie ook eens wil kijken : www.aloevera-belgie.be

monique zei

Ik ben heel blij met de link- bedankt! Ik kon al lang de bladeren niet krijgen in de winkel, dus is dit een prima alternatief. Misschien kun je nog een tip geven over welke dranken je koopt.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.