Hoe maak je hennepmelk?

Photobucket

Ik vind veganistische melk heel lekker. Soyamelk kent iedereen, die kun je verkrijgen in een kartonnen literpak. Soyamelk vind ik met name geschikt voor het maken van desserts en ijs. Maar er zijn meer soorten veganistische melk, gemaakt van noten en zaden. Zo is er bijvoorbeeld melk bereid uit hennepzaad. Het is makkelijk om zelf te maken en het kost je weinig geld. Ik maak er chocolademelk van en die vind ik heerlijk! De kinderen drinken het ook graag. De verhoudingen moeten wel goed zijn. Je moet een goede balans vinden tussen hoeveel cacaopoeder je gebruikt en hoeveel zoetmiddel. Het is misschien een kwestie van oefenen, maar geef het niet op want dit soort vega-milkshakes zijn toppers voor je gezondheid en lust! Dat zal ik zo wel uitleggen.

Pure hennepmelk, als je het nog niet op smaak hebt gebracht, is apart van smaak. Het is flauw van smaak, niet persé vies, maar toch raad ik je aan om er iets lekkers van te maken. Tenzij je natuurlijk een drankje wilt drinken dat je doet denken aan alfalfa of gras!

Om hennepmelk te maken heb je uiteraard hennepzaad nodig. Gebruik dan de harde ongepelde zaadjes. Gepelde zaadjes zijn duur en die kun je gebruiken voor andere doeleinden in de keuken. Gepelde zaadjes gebruik je zoals je andere zaden gebruikt in verschillende gerechten en ze zijn heerlijk van smaak! Tegenwoordig zijn gepelde hennepzaadjes bij de meeste reformwinkels te koop.

Ongepelde zaadjes kan je niet eten omdat ze hard zijn. Ze zijn goedkoper dan gepelde zaadjes en je kunt ze via internet bestellen (onderaan deze post zijn alvast een paar links).

Hennepmelk maak je door de hennepzaden met water in een blender te mengen. That's all! Je bepaalt zelf hoeveel zaadjes je bij het water wilt toevoegen- hoe meer zaad, hoe sterker de smaak. Het kan geen kwaad om veel zaad te gebruiken als je bijvoorbeeld na het sporten een 'power drink' nodig hebt, maar in het algemeen vind ik 2 eetlepels op ongeveer 3 koppen (750 ml) water voldoende. Experimenteer wat voor jou goed werkt.

Photobucket

Ik maak gebruik van een Vita-mix blender. Een dure investering maar wij hebben er onzettend veel schik mee. De melk wordt schuimig en er blijft maar een klein beetje pulp achter. Je kan natuurlijk ook een gewone blender gebruiken, maar dan moet je zeker een zeefzak gebruiken, want dan blijft er meer pulp over. Zelfs met de Vita-mix gebruik ik bij voorkeur een zeefzak. Hier is een link waar je zo'n zak kunt bestellen. Een zeefzak kun je natuurlijk ook zelf maken. Door de melk te zeven is het makkelijker te drinken.






















Het is wonderbaarlijk hoe je van water en wat zaadjes een romige witte melk krijgt. Vergeet niet dat dit niet zo maar een melk is. Hennep is een bron van heel veel mineralen, vitaminen, eiwitten en zelfs alle drie omega vetzuren in de goede verhoudingen. Het is de gezondste melk die je kunt drinken omdat het zo veel voedingstoffen bevat. Het geeft je energie en is belangrijk voor groeiende kinderen. Wat je ook nog na een tijdje merkt is dat je huid er mooi van wordt. Je gaat stralen en dat is iets wat ik vaker hoor van andere mensen die deze superfood gebruiken.



















Om er chocolademelk van te maken doe ik de gezeefde hennepmelk terug in de blender. Hier voeg ik enkele ingredienten aan toe, die niet alleen de melk lekkerder maken, maar ook een bepaalde werking hebben op mijn lichaam. Eén zo'n ingredient is rauwe cacaopoeder. Rauwe cacaopoeder zit vol anti-oxidanten en belangrijke mineralen. Het is onbewerkt en is chocolade in zijn pure vorm en kracht. Ik vind het lekkerder dan de gewone cacaopoeder. Nog een ingredient die ik in de melk doe is maca. Maca hoeft er niet persé bij maar ik gebruik het om gezondheidsredenen. Ook wel genoemd 'de gingeng van Peru', stabiliseert maca het hormoonstelsel. Let maar op, maca gaat één van de bekendste superfoods worden in de veganistische wereld. De Canadese vega-athleet Brendan Brazier gebruikt maca ook. Hij beweert dat hij met maca beter presteert! Maca werkt op de hormonen: je wordt er opgewekter van, het gaat stress tegen, geeft energie en kracht, maca bevordert de toevoer van zuurstof naar het bloed en ja hoor, ze zeggen dat het een aphrodisiac is:) Of ik daar iets van voel hou ik bij mezelf! Brendan Brazier adviseert 1/2 tl of beter nog 1 tl maca per dag in te nemen. Tijdens zware trainingen gebruikt hij 1 el per dag. Die hoeveelheid voeg ik momenteel toe aan onze chocolademelk. En dan moet de melk ook nog wat gezoet worden natuurlijk. Daarvoor gebruik ik biologische bloemenhoning. Gaan jullie dit ook proberen? Ben benieuwd!

Ik heb mijn zaden via internet besteld. In een doos zit 500 g zaad en de prijs is rond de 3.80. De bedrijven die deze zaadjes verkopen adviseren je 30 tot 40 gram zaad per dag te gebruiken. Dat is drie of vier el per dag. Ik gebruik 2 el en dat niet eens elke dag. Ik wissel af met andere superfoods en neem de hoeveelheden van deze stoffen in zoals ik zelf voel dat goed is voor mij.

Hier zijn de links:

http://hennepenco.nl/

http://www.mastercareshop.nl/shop/index.php?osCsid=2e8d3c47059c167859df5a85f7d0d8fb

http://www.rawsuperfoods.com/nl/index.htm

http://www.myvitality.nl/index.php

http://www.superfoodcuisine.com/ndl/index.php

Photobucket

7 opmerkingen:

Rebekka zei

Dat ziet er lekker uit, ga ik zeker uitproberen, want sojamelk is ook altijd maar hetzelfde. Maar is honing wel veganistisch?

monique zei

Nee. Ik heb het goed nagevraagd en kwam er achter dat reguliere honing zeer dieronvriendelijk is, terwijl er ook imkers zijn (zoals de honing van de reformwinkel) die op diervriendelijke wijze en met veel respect voor deze prachtige diertjes werken. Omdat honing en bijenprodukten zo goed zijn voor de gezondheid gebruik ik ze graag en heb ik er geen bezwaar tegen wanneer mensen hierbij in evenwicht met de natuur werken.

Cees zei

Sinds kort nu ook bij www.hennepenco.nl te verkrijgen Hempbliss, kant en klare hennepmelk in vier smaken, ongezoet, original, chocolade en vanille.

monique zei

Super! Bedankt voor de tip!

rauw-in-eindhoven zei

Ik heb hem gemaakt, lekker!

willeke zei

Lekker! heb er wat lucume poeder doorgedaan jamm.. gebruik niet zo'n zak maar een caffetiere, eerst gewoon zeven en dan net als koffie klaarmaken. werkt prima (ook met haver!)

Johan De Pauw zei


Kan iemand me laten weten of er een verschil tussen hennepzaad voor dieren gebruikt( in Belgie noemt men dit kemp) en het hennepzaad dat men in de voedingswinkel vindt.
Het gaat hem beide over ongepeld zaad.
Is daar een verschil in het productieproces misschien.
Soms spreekt over industriele productie van Hennep. Wat is dan het verschil met andere, de bio versie bvb.

Jo.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.