Brood en een boek

Photobucket

Jaren bakken we al ons eigen brood. Het brood dat we bakken maken we zonder recept en behalve dat we met wat ingredienten spelen, is er niet opvallend veel variatie in de broden die wij bakken. Ik wilde nu wat anders en besloot een boek te kopen, "Secrets of a Jewish Baker". Het resultaat is dat ik weer behoorlijk vreugde krijg in het bakken van brood. Heerlijk ambachtelijk brood uit eigen oven maakt al het werk zeker de moeite waard. Gelukkig zijn de recepten uit dit boek niet zo bewerkelijk dat het brood bakken niet haalbaar is als je een druk leven hebt. Ik ben zo enthousiast bezig dat we voorlopig vaak brood eten voor het avondmaal :) Lekker bij soep en stoofpotten. Sommige broden kan je zonder gist maken, dus is er geen rijstijd voor nodig. Een voorbeeld hiervan zijn het Ierse sodabrood en maisbrood. Dit soort broden zijn klein en kunnen het beste meteen na het bakken gegeten worden.

"Secrets of a Jewish Baker" is geen veganistisch kookboek en in veel recepten wordt zuivel gebruikt. Ik ben toch erachter gekomen dat bijna alle recepten makkelijk vega gemaakt kunnen worden. Ik gebruik bevoorbeeld kokosolie in plaats van boter, of een ei-vervanger zoals "No-Egg", verkrijgbaar in reformwinkels.

Wil je zelf het boek aanschaffen dan wel opletten: gewichten worden in cups aangegeven. Voor mij geen punt want ik werk graag met cups, maar voor mijn blog zal ik de cups in grammen omzetten. Ik vind het voordeel van het gebruik van cups dat je met brood nooit precies kan zeggen hoeveel meel je nodig hebt. Als ik brood kneed heb ik altijd een kopje meel klaar staan om toe te voegen als het deeg te plakkerig is. Als het nodig is, voeg ik iedere keer een handvol meel erbij.

Mijn plan is om de komende tijd vooral posts te maken over brood, met veel tips zodat iedereen aan de slag kan gaan met het bakken van de verrukkelijkste ambachtelijke broden. Veel plezier en smakelijk eten!

Photobucket

8 opmerkingen:

A. zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
monique zei

Brood bakken zonder gluten, tarwe en gist lijkt me ontzettend moeilijk, maar dan ook een uitdaging. Ik ben nog gistbroden aan het bakken uit het boek en daarna ga ik zuurdesembroden proberen. In het boek zijn ook snelle broden- die worden met rijsmiddel gebakken. Ik heb al een Iers sodabrood gebakken. Ik zal die binnenkort posten. Wel wordt het met tarwe gemaakt maar misschien kan je tarwe vervangen voor iets anders? Mag jij wel spelt? Er zijn mensen die wel spelt aankunnen, ook al is het niet helemaal glutenvrij.

A. zei

Het is inderdaad een uitdaging, maar het lukt wel om iets te maken wat wel voldoende weg heeft van brood en ook smakelijk is.
Spelt eet ik ook niet, maar ik vervang tarwe e.d. gewoon door een combinatie van haver-, boekweit- en soms rijstemeel. Voor gebak is dit ook erg lekker. Dan doe ik er wat arrrownoot door om het bij elkaar te houden. Dat werkt erg goed. Er is ook quinoameel. Dat heb ik ook geprobeerd, maar vind ik iets minder lekker. Het zal er van afhangen wat je er mee maakt. Ook van Teffmeel ben ik niet zo weg, dat heeft zo'n stroeve, droge structuur.
Bedoel je met rijsmiddel iets dergelijks als baking soda of wijnsteenpoeder?
Ik wacht je post over het sodabrood af, ben benieuwd.

monique zei

Ja, ik bedoel bakpoeder en baksoda. Ik gebruik ook quinoameel, maar altijd gemengd met andere melen anders vind ik het niet zo lekker. Ik ben nieuwsgierig naar hennepmeel en wil daar ook mee experimenteren. Stel, je kunt met hennepmeel bakken en dan is het ook nog heel gezond!

A. zei

Hennepmeel, dat is misschien inderdaad een goede aanvulling op het meelassortiment. Ik heb er een tijd geleden n.a.v. een van je stukjes eens naar gekeken, maar was het inmiddels weer vergeten. Goed dat je het nog even noemt. Ik vraag me wel af of de hoge temperaturen tijdens het bakken geen nadelige invloed hebben. Hennepolie wordt ook alleen onverhit gebruikt.

twuks zei

Wauw, altijd je eigen brood bakken. Ik droom ervan, maar heb de discipline hiervoor (nog) niet. Knap hoor!

monique zei

Ik weet het niet. Hennepbrood wordt wel gezien als iets heel gezonds en er zijn sporters die bij het brood zweren. Ik denk dat we het gewoon zelf moeten proberen. Wil je mij een mail sturen of het is gelukt?

monique zei

Twuks: Ach, valt best wel mee. Gewoon ermee beginnen:)

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.