Iers sodabrood

Photobucket

Meestal bak ik twee broden tegelijk. Een lekker brood eet je met zijn vieren in één dag op. Ik bak er dan een Iers sodabrood bij. Het is een snel te maken brood dat je met baksoda maakt. Perfect voor mensen die weinig tijd hebben of voor mensen die voor het eerst een brood willen bakken. Je mengt alle ingredienten in een kom, met je handen vorm je een deegbal en voila- de oven in! Je ziet de bol veranderen voor je ogen. De kinderen rennen naar de oven en nieuwsgierig kijken ze toe.

Dit brood heb ik met krenten en karwijzaad gemaakt. Zo vind ik hem het lekkerst, maar je kunt alle kanten op met dit brood. Je kunt het brood niet echt in dunne plakken snijden. Dat hoeft ook niet met zo'n brood. Denk maar aan Ierland: open haard, pot soep op een boerentafel en breek een lekker stuk vers Iers sodabrood af ....

De volgende dag vind ik het brood ook wel smakelijk. Persoonlijk eet ik brood het liefst met witte amandelpasta en aardbeienjam. Ik vind de karwijzaden en krenten hier lekker bij.

Oorspronkelijk wordt dit brood met 'buttermilk' gemaakt. Om de karnemelk te vervangen heb ik soyamelk met soyayoghurt gemengd. Ook vervang ik boter door kokosolie. Ik geef de voorkeur aan geurende kokosolie maar je kunt ook de neutrale gebruiken. Eigenlijk ben ik nog wat aan het oefenen met dit brood. De aangegeven baktijd van 45 minuten klopte niet met mijn recept. Ik heb hem nu een half uur langer gebakken maar toen was hij aan de droge kant. Het is dus even uitproberen. In het recept wordt 1 ei toegevoegd. In plaats daarvan heb ik een ei-vervanger gebruikt (No-Egg). Die kun je ook toevoegen maar ik ga de volgende keer kijken of het recept ook zonder ei-vervanger lukt.

260 g (2 koppen) gebuild meel
260 g (2 koppen) volkorenmeel
3 el sucanat
4 el kokosolie
1 tl baksoda
1 tl zout
250 ml soyamelk
80 ml soyayoghurt
100 g krenten
1 el karwijzaad

Verwarm de oven voor op 190 C.

Meng in een grote kom meel en suiker. Wrijf de kokosolie erin totdat het meel kruimelig wordt. Voeg baksoda en zout toe en meng dit voorzichtig door het meel. Voeg nu de melk, yoghurt, krenten, karwijzaad en eventueel de ei-vervanger toe. Meng alles samen en doe het deeg op het aanrecht. Vorm het deeg in een bol. Druk de bol wat naar beneden en strooi gebuild meel over de bol. Ik doe dat met een zeefje. Snijd nu een kruis op de bovenkant van de bol met een scherp mes.

Bak het brood op een bakblik of in een ijzeren pan.

Bak het brood totdat het van binnen gaar is (ongeveer een uur). Als het brood hol klinkt van onder is hij klaar.

Photobucket

1 opmerking:

Paula Elisabeth de Vries zei

Allereerst,dank voor het recept!
Ik ben de hele zomer aan het experimenteren met het Iers sodabrood-principe ,steeds in combinatie met verschillende meelsoorten en in hartige en zoete variant,waarbij dadel/banaan erg lekker is gebleken,,bijv. met roggemeel,of havermeel en rijstmeel. Ik wilde hier kijken ,hoe je het veganistisch zou kunnen maken.
Ik reageer even,omdat ik zowieso niet had begrepen,dat een ei nodig is in het sodabroodrecept,in de meeste voorbeelden,die ik heb gevonden, wordt dat niet genoemd,dus dat scheelt weer een factor op de veganistische schaal.
De baktijd verschilt ook naar gelang de grootte van het brood,ik heb het meerdere malen met 30 minuten klaar gekregen,maar misschien werkt het anders met de soyayogurt/soyamelk.
Ik heb nu water met citroensap uitgeprobeerd ipv. karnemelk,maar mijn meel was maïsmeel,bio en hoewel het broodje is gelukt is het waarschijnlijk daardoor wel te droog.Ik heb begrepen dat het zuiveringszout gaat werken door een zure component eraan toe te voegen,het zou ook bier kunnen zijn,las ik,ook een vegan variatie.
Hartelijk gegroet en veel succes verder ,van Paula E. De Vries.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.