100 % Volkorenbrood

Photobucket

Ik wil elk jaar een keer naar de zee en deze keer ging de reis naar Schouwen-Duiveland. Het was heerlijk. Wij hebben niet veel nodig om tevreden te zijn. Genieten van de natuur is een rijkdom van het hart!

Photobucket

Ik keerde thuis met iets leuks: de prachtige oesterschelpen die langs de randen van de dijken liggen. Die krijgen een speciale plek in de tuin:

Photobucket

's Avonds maakten we een wandeling over de dijk en zagen we de zon ondergaan in het water. Romantisch!

Photobucket

We genoten van de stilte, alles wat je hoorde was het gekrijs van de vogels in het water: meeuwen, wulpen, scholeksters.

Photobucket

In Zierikzee kochten we lekker brood bij reformwinkel De Zonnehoed, gebakken door bakkerij Zonnemaire in Waspik. Het was dus even wennen om weer zelf brood te moeten bakken toen ik weer thuis was. Maar ach, als je eenmaal bent begonnen wil je meer van die heerlijke broden en kom je vanzelf weer in de ban van het brood bakken.

Vandaag heb ik een 100 % volkorenbrood gebakken uit mijn nieuwe aanwinst 'Secrets of a Jewish Baker'. Ik heb nog geen tijd gehad om een foto van het brood te maken, maar het ziet er uit als een goed volkorenbrood. De smaak is ook goed en dat is toch bijzonder want het is een brood dat uitsluitend met volkorenmeel wordt gemaakt. Meestal wordt er wat gebuild meel aan een brood toegevoegd en dat gebeurt hier dus niet.

In het recept wordt karnemelk gebruikt. Ik had een pak Oatly melk in huis en dat heb ik gebruikt. Je kunt natuurlijk ook een andere vegan melk nemen. Misschien kun je zelfs een deel van de melk vervangen door soya yoghurt. Het recept is voor twee broden en dat zal ik hier aanhouden. De broodbakblikken van 28 cm die ik in huis heb waren wel aan de grote kant voor deze broden. Volgende keer probeer ik er één brood van te maken.

1ste stap:
125 ml warm water
1 1/2 el droge gist
375 ml vegan melk
390 g volkorenmeel

2de stap:
60 ml (biologische) honing
2 el olijfolie
260 g volkorenmeel
1 tl zout

1ste stap:
Strooi de gist in een grote kom over het warme water en laat dit even staan. Voeg hieraan toe melk en 390 g volkorenmeel. Meng het mengsel glad met een houten pollepel. Dek de kom met een doek af en laat het op een warme plaats staan totdat het mengsel dubbel gerezen is (ongeveer 45 minuten).

2de stap:
Voeg de honing, olie, en 260 g volkorenmeel toe. Belangrijk: Verdeel de 260 g meel in twee koppen. Voeg eerst één kop meel toe en meng alles goed samen. Voeg dan de tweede kop meel toe en meng weer alles samen. Voeg nu ook de zout toe. Meng totdat het deeg van de zijkanten van de kom loslaat. Ik vind het te zwaar om nu met een lepel te mengen en gebruik hier mijn handen.

Doe het deeg op een met meel bestrooide werkoppervlakte. Voeg tijdens het kneden naar behoefte een kleine hoeveelheid meel toe aan het deeg wanneer dit plakkerig is. Strooi zonodig ook wat extra meel op het werkoppervlak. Kneed het deeg ongeveer 8 tot 10 minuten totdat het elastisch is.

Snijd het deeg in twee stukken en maak er twee bollen van. Laat de bollen 10 tot 15 minuten onder een doek rusten.

Druk de lucht voorzichtig uit het deeg en vouw het deeg in twee broden. In mijn post over broodbaktips zie je hoe je het deeg moet vormen zodat het in een broodblik past. Hier is de LINK. Gebruik een broodbakblik van 28 cm.

Laat het brood in een warme, tochtvrije omgeving rijzen (met een natte doek erop). Laat het deeg rijzen totdat het wat boven het bakblik uitsteekt en mooi bolvormig aan de bovenkant is (45 tot 60 minuten). Bestrijk de broden met een kwast gedoopt in water.

Verwarm de oven voor op 190 C.

Bak het brood met stoom ongeveer 45 minuten- (zie de post over broodbak tips). Voor een krokante korst kan je de broden de laatste 5 tot 10 minuten zonder broodbakblikken in de oven laten bakken.

Laat het brood afkoelen op een rooster.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.