Pizza (gluten-vrij)

Photobucket

In de vakantie heeft Frank deze pizza gemaakt en ik vond hem zo smakelijk dat ik nu ook een poging heb gedaan. In de zomervakantie kookt Frank en voor mij is dat even ontspannen, ik hoef daar dan niet aan te denken. Na een tijdje is het wel leuk om weer aan de slag te gaan, vooral als ik iets nieuws maak dat zo goed is gelukt als deze pizza.

Gelukkig heb ik nog deze foto van Frank's pizza in de vakantie gemaakt. Eind van de vakantie kreeg ik technische problemen met mijn toestel. Voorlopig kan ik dus geen foto's maken- komt vooral niet goed uit als je een blog hebt! Toch ga ik door met mijn kookwerk en ik hoop dat jullie het niet al te erg vinden als ik nu weinig foto's te bieden heb op mijn blog.

Ik ben niet voor lange, ingewikkelde recepten en houd van de snelheid van deze. De bodem is zo gepiept en rijstijden komen hier niet aan te pas. Ook al ben je niet allergisch voor gluten (wij zijn dat trouwens niet), is het toch de moeite waard om deze pizza te maken. Je kunt hem niet snijden en met je vingers eten zoals een gewone pizza. De bodem zal toch wat uit elkaar vallen. Dat is niet erg want hier gaat het om de smaak; de bodem die naar polenta smaakt en het groentenmengsel erop zijn heerlijk!

Eerst maak je een polenta mengsel van maisgriesmeel. Ik gebruik hiervoor:

100 g maisgriesmeel op 500 ml kokend water.

Doe de maisgriesmeel al roerend in het kokende water. Zet het vuur laag en blijf roeren totdat de maisgriesmeel het water absorbeert. Je kunt het polenta mengsel nu zo gebruiken zoals hij is, maar ik voeg er 3 el maismeel aan toe. Dit doe ik om de korst wat meer stevigheid en smaak te geven. Om de korst verder op smaak te brengen doe ik ook wat zout en redelijk wat olijfolie erbij.

Het bodem mengsel gaat nu op een, met bakpapier bedekt, bakblik. Gebruik een soepele silicone pannenlikker om het mengsel glad en dun te strijken. Doop de pannenlikker iedere keer in een bakje water, dan gaat het makkelijker. Het mengsel is genoeg om een heel bakblik te bedekken. Je kunt de pizza ook kleiner maken met een dikkere bodem.

Laat nu de pizzabodem een uur staan zodat hij stevig wordt. Ik heb deze stap overgeslagen en dat is oke, maar voor een krokante bodem is het beter als de bodem wat uitdroogt. Zet de bodem nu in de oven. Laat de bodem in een hitte van zo'n 180 tot 200 C bakken voor 20 tot 30 minuten. De bodem is klaar als hij wat uitdroogt en als de randen krokant zijn. Haal de bodem nu uit de oven en bedek het nu met de topping.

Bereid de pizza topping door een geneden ui samen met gekruimelde tofu in een pan te bakken. Breng de ui en tofu op smaak met shoyu saus, knoflookpoeder, en wrapkruidenmix.

Bestrijk met een kwast olijfolie op de pizzabodem. Smeer hierna 1 potje tomatenpuree over de bodem. Strooi een beetje zout over de tomatenpuree. Doe de uien en het tofu mengsel over de tomatenpuree. Bedek de pizza verder met stukjes tomaten, champignons, paprika en eventueel olijven. Stooi Italiaanse kruiden en sprenkel wat olijfolie over de pizza.

Bak de pizza totdat de groenten gaar zijn.

Photobucket

2 opmerkingen:

StoereMoeder zei

Oh wow, dat ziet er super uit! Haha, dankjewel, nu weet ik weer wat we eten in het weekend :D

monique zei

:)

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.