Wortelbrood

Photobucket

De herfst heeft weer zijn intrede gedaan. Dit jaar geniet ik in dit jaargetijde van witte druivensap, dat ik graag drink met een sneedje vers wortelbrood erbij. Dagelijks ben ik te vinden in de moestuin om die op te ruimen en klaar te maken voor de winter. Onze volkstuin meet 10 x 10 m. Er groeit voornamelijk fruit. Ik ga er 's ochtends heen, de kinderen zijn dan op school en omdat ik maar even werk is het nog te overzien.

Hier is een recept van een licht wortelbrood dat ik het liefst besmeer met ons favoriete beleg: Cremisso mierikswortel-appel van Tartex.


























In de huisapotheek wordt mierikswortel vooral gewaardeerd voor zijn stimulerende werking op de bloedsomloop en de spijsvertering. Bovendien bevat de wortel een flinke portie vitamine C en werd hij daarom vroeger als middel tegen scheurbuik ingezet. Mierikswortel is ook een natuurlijk antibioticum dat werkt zoals penicilline. Daarnaast noteren we als bestanddelen onder meer mosterdolie, minerale zouten en zwavel. Net zoals andere zwavelhoudende gewassen (bv. ui, look en prei) maakt mierikswortel de slijmen los en is het een afdoend middel bij astma en aanslepende hoest.
Bron: http://www.bikergc.be/mierik.html

Voordat ik verder ga wil ik even zeggen dat ik wel eens mails krijg die mijn server niet terug kan sturen, dus als jullie geen bericht meer horen van mij, dan graag je mailadres even checken en nog een keer proberen. Ook duidelijk het onderwerp aangeven zodat ik je mails kan vertrouwen en ze niet als spam sorteer.

Wortelbrood

500 ml warm water
1 1/2 el droge gistpoeder
3 koppen gebuild meel

Deeg:
2 tl sucanat
1 el kokosolie
2 koppen (270 g) geraspte wortels
1 kop volkorenmeel
1 tot 2 koppen gebuild meel
1 el zout

1 kop = 130 g meel

1ste stap:
Strooi de gist in een grote kom over het warme water en laat dit even staan. Voeg hieraan toe 3 koppen gebuild meel. Meng het mengsel glad, dek de kom met een doek af en laat het op een warme plaats staan totdat het mengsel dubbel gerezen is (ongeveer 30 tot 45 minuten).

2de stap:
Roer het gerezen mengsel kort met een pollepel of pannenlikker en voeg de sucanat, olie, wortels, volkorenmeel, 1 kop gebuild meel en zout toe. Meng totdat het deeg van de zijkanten van de kom loslaat.

Doe het deeg op een met meel bestrooide werkoppervlakte. Voeg tijdens het kneden naar behoefte een kleine hoeveelheid meel toe aan het deeg wanneer dit plakkerig is.
(Ik vond het deeg best wel plakkerig dus moest ik flink wat meel toevoegen tijdens het kneden. Ik gebruik hiervoor gebuild meel).

Strooi zonodig ook wat extra meel op het werkoppervlak. Kneed het deeg ongeveer 8 tot 10 minuten totdat het elastisch is. (Het deeg is luchtig en blijft iets plakkerig als hij gekneed is. Zorg dat je niet meer meel toevoegt dan nodig is want dan krijg je een zwaar brood. Het deeg is klaar als je met je hand erop drukt en het deeg terugveert - je handen blijven dan ook schoon).

Doe het deeg in een ingevette kom en draai de deegbal zodat die helemaal bedekt is met olijfolie. Laat de kom, afgedekt met een doek, 35 tot 45 minuten staan. Druk de lucht uit het deeg en snijd het deeg in twee stukken. Vorm de stukken deeg in bollen. Doe een (vochtige) doek over de bollen en laat ze 15 minuten rusten.

In mijn post over broodbaktips (link hieronder) zie je hoe je het deeg moet vouwen. Daarna rol je de broden in twee lange rollen. Leg de rollen in 2 brood bakblikken.
Leg een vochtige doek op de broden en laat ze in een warme, tochtvrije omgeving rijzen (45 tot 60 minuten).

Verwarm de oven voor op 200 C.

Bak het brood met stoom 25 tot 30 minuten- (zie de post over broodbak tips). Haal het brood uit de blikken en bak ze verder in de oven zo'n 5 minuten voor een knapperige korst.

Laat het brood afkoelen op een rooster.


Dit recept komt uit het boek 'Secrets of a Jewish Baker'

3 opmerkingen:

yvonne zei

Hoi,

Mag ik vragen welk plantaardig vet je gebruikt voor het maken van koekjes? Kokosvet geeft niet alijd het juiste resultaat en de smaak is erg aanwezig.
Welke internetwinkel(s) vind jij het best voor het kopen van bijvoorbeeld de (kokos)nootpasta's van Artisana en andere produkten die hier in Nijmegen niet te koop zijn?
Ik lees je blog met veel plezier; bedankt voor je recepten, tips en mooie foto's!

Yvonne

monique zei

Hallo Yvonne,

Bedankt voor je comment! Ik heb twee plaatsen waar ik mijn spullen bestel. Service is ook goed, meestal krijg je de spullen een dag of twee later thuis gestuurd:

My Vitality
Mastercare Shop

De links heb ik nu bij mijn vorige post geplaatst.

Margarine zul je in mijn keuken niet vinden; ik gebruik in plaats daarvan kokosolie en koolzaadolie en daar kan ik prima mee bakken. Ik vind dat de smaak van kokosolie of koolzaadolie niet teveel mag overheersen in mijn recepten, dus gebruik ik er niet al teveel van.
Ik let meer op de smaak van andere ingrediƫnten zoals het mengsel verschillende soorten meel, de smaak van natuurlijke zoetstoffen (zoals sucanat en ahornsiroop) gemengd met verschillende specerijen en andere ingrediƫnten. Kijk, dan is het opeens lekker om koolzaadolie erbij te doen. Niet te veel zodat het overheerst, maar gewoon wat nodig is. Ik heb bijvoorbeeld heerlijke koekjes gebakken waarin ik koolzaadolie gebruik.
Zo bak je anders dan in de “gewone” keuken, waar boter een belangrijke rol speelt bij het bakken van b.v. koekjes. Boter en suiker bepalen daar de smaak.

Yvonne zei

Heel erg bedankt voor je antwoord!
Ik heb al vluchtig de webwinkels bekeken en zal er binnenkort gaan 'winkelen' - ben heel benieuwd naar die produkten die ik al zo lang wil hebben!
Ik gebruik ook altijd koolzaadolie (of sesam- of zonnebloemolie) in koekjes maar een harder vet zorgt voor meer 'flakiness' in taartbodems en scones. Daarom vroeg ik dat.
Ik vind het leuk om de resultaten te zien en te proeven door verschillende soorten vet, zoetmiddelen en kruiden te gebruiken bij het maken van koejes, scones, taartjes, etc,etc.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.