Wat eten we in de herfst?

Photobucket

Als veganist (die natuurlijk ook biologisch eet) zijn groenten voor mij het belangrijkste deel van mijn dieet en wij eten dat dan ook in ruime mate. Mensen vragen zich vaak af of het niet duur is om 100 % biologisch te eten. Ik kan het natuurlijk zo duur maken als ik wil. Maar mijn uitgaven vallen mee; de enige luxe die ik me permiteer zijn de superfoods die ik dagelijks gebruik en dan heb je nog wat produkten zoals ahornsiroop die wat prijzig zijn. Je hoeft niet rijk te zijn om lekker en gezond te eten.

Eén keer in de week haal ik mijn groenten bij een biologische boer. Dat betekent eigenlijk dat je automatisch de groenten van het seizoen in huis haalt. Een week groente voor vier personen kost mij "bij de boer" 25 euro. Dat is niet veel voor wat je ervoor krijgt. Onze wekelijkse rit naar de "boer" is een ritueel geworden waar ik aan hecht. Eind van de week zorg ik ervoor dat alle groenten op zijn. De lege koelkast wordt dan schoongemaakt en na de boodschappen weer aangevuld met verse groenten. Restjes gaan naar het konijn of naar de composthoop. Zo krijg ik prachtige compost die ik elk jaar weer in de tuin kan gebruiken. Brandnetels gaan ook de composthoop in omdat ze zo rijk zijn aan voedingsstoffen. In gezonde aarde groeit gezonde groenten vol levensenergie en kracht!

In de herfst zijn er volop groenten te koop! Noem maar op: spinazie, andijvie, broccoli, postelein, veldsla, gember, pompoen, kastanjes, aardappelen en alle verschillende koolsoorten. In de winter eten wij wekelijks zuurkool die ik vers uit het vat bij de reformwinkel haal. Daarnaast koop ik elke week uien, champignons, knoflook, peterselie, en wortelen of peen.

Om een idee te geven wat ik met al die groenten doe, heb ik vorige week bijvoorbeeld een pompoensoep gemaakt. Het recept vind je HIER. Deze keer heb ik er ook wat Vitamineral Earth (grounding nutritionals) bij gedaan. Over de superfoods komt nog een post.

Ook heb ik een (glutenvrije) polenta gemaakt met een saus van spinazie. De polenta en saus maak ik zo:

Verhit 1 liter water met 1 tl zout en 2 el olijfolie. Roer 250 gram polenta door het water en laat het al roerend koken. Na een minuut of 5 zet je het vuur uit als de polenta dik wordt en zacht. Dan doe ik de polenta in een grote springvorm (ingevet met olijfolie). Ik bak de polenta in een hete oven zo'n 15 minuten of totdat het stevig aanvoelt. De polenta kan je hierna als een taart in stukken snijden.

Als de polenta in de oven staat, maak ik er een sausje bij. Ik kies hier een groente bij. Dat kan broccoli zijn, maar deze week heb ik verse spinazie gebruikt. Ik smoor de spinazie in een pan met wat water. Intussen bak ik een ui, knoflook en eventueel rode paprika in een andere pan. Als de spinazie zacht is doe ik die ook in de pan met ui, en voeg hierbij een potje tomatenpuree. Breng op smaak met wat kruiden en specerijen.

Snijd een stuk polenta en dien het op met de spinaziesaus eroverheen. Zwarte olijven is ook smaakelijk hierbij.

Van andijvie heb ik een makkelijke maaltijd zo klaar. Bak ui en een flinke teen knoflook met een groene paprika in een pan. Voeg gesneden andijvie toe en bak het kort mee (de andijvie mag niet te slap worden). Om het op smaak te brengen voeg ik wat balsamico azijn en shoyu saus toe. Sesamzaadjes kun je ook mee bakken. Klaar! Deze groentenschotel kun je met granen eten zoals zilvervliesrijst.

Gisteren heb ik quinoa met wat boekweit gekookt. Dat hebben wij met gestoomde broccoli gegeten en gebakken ui en tofu met sesamzaadjes. Heel smakelijk hierbij is een tahinsausje. Doe wat tahin in een bakje en meng het met water en sap van één citroen tot een dunne saus. Voeg (Himalaya)zout en komijn toe. Gisteren heb ik er ook wat gemalen karwijzaad bij gedaan.

Sausjes zijn soms nodig om de maaltijd af te maken. Een jus gemaakt met ui en knoflook is lekker. Het recept vind je HIER.

Blokjes tofu maken een maaltijd ook af. Die kun je apart bakken in een pan met shoyu saus met wat ahornsiroop om het een beetje te zoeten. Bak de tofu krokant en bak eventueel een handvol sesamzaad erbij. Voor de afwisseling kun je gerookte tofu gebruiken of een tempeh 'spek' maken. Je kunt ook tofu filet bij de gerechten eten of zelf je worstjes of burgers maken.

Over burgers gesproken.......... mijn man en kinderen zijn er dol op! Ik maak ze de laatste tijd van geraspte wortel, ui en etensrestjes zoals rijst, groenten, peulvruchten en oud brood. Dat laatste moet je erbij doen om de burgers krokant te maken. Mijn burgers bind ik met kikkererwtenmeel en/of tofu. Alle ingredienten gaan in de keukenmachine. Eigenlijk zijn ze in een handomdraai gemaakt. Ik maak er platte burgers van en bak ze krokant. Breng ze op smaak met specerijen. Voor het bakken gebruik ik trouwens altijd een geurloze kokosolie (deze olie kan tegen verhitting op hoge temperaturen).

Met een witte saus, die ik maak met edelgistvlokken en Oatly, ga je richting 'kaassaus'. Tijdens de feestdagen als er toch een fles wijn in de koelkast staat, doe ik wijn bij de saus. Een witte saus kun je gebruiken bij het maken van gevulde crepes. Andijvie of broccoli wordt aan de saus toegevoegd en dat gebruik je om de crepes te vullen. Hier is de link naar een recept met witte saus. Daar voeg ik de gesmoorde andijvie aan toe. De crepes maak ik van 50/50 kikkerwertenmeel en speltbloem. Voeg wat zout en olijfolie door het meel en maak een beslag door water toe te voegen.

Heb je géén kikkererwtenmeel in huis dan kun je op dezelfde manier een beslag maken met 50/50 rijstemeel en gebuild meel. Ik vind het dan ook lekker om 30 g edelgistvlokken erbij te doen voor de smaak. De pannenkoeken worden heerlijk krokant en hartig! Het recept voor deze pannenkoeken vind je HIER. Ik heb ze vanavond gemaakt. Een geheid succes! Ik moest trouwens wat meer water en soyamelk bij het beslag doen dan in het recept want het beslag was nog te dik. Voorzichtig dat je ook weer niet te veel vocht bij doet want anders gaat het beslag heel erg in de pan plakken en valt de pannenkoek ook uit elkaar. Het is dus even oefenen. Eet de pannenkoeken met ahornsiroop!

Nog wat laatste recepten voor de koude dagen zijn de verrukkelijke lasagna of tagliatelle met winterse groenten en natuurlijk de stoofpotten.


















Monk's dinner is een oude post (The Happy Veganarian!) van een stoofpot:

Turnip celery (knolselderij)
Some green lentils
Mushrooms
Carrots
Onions
Garlic
Walnuts
Large butter beans
Canned tomatoes
Tomato paste
Organic shoyu sauce
Soya sausage (GranoVita)

cardamon (not too much!)
cinnamon
ginger
cloves (kruidnagel)
bayleaves (laurierblad)
savory herb (bonenkruid)
pepper




















Laat de koude en gure herfstdagen maar komen, we zijn er klaar voor! En ik vooral na vandaag- ik heb weer een fototoestel! Peace and Love to you All!

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.