Basis recept vega-pannenkoeken (tarwe-vrij)

Photobucket

Vandaag.....pannenkoeken!

Hier een recept dat ik heb ontwikkeld van doodgewone snelle pannenkoeken die ook nog super lekker zijn! Je kan ze zelfs zo uit je hoofd, lepelgewijs in de kom maken, zonder de ingredienten te wegen - hups, klaar.

Met ongeveer 50/50 speltbloem en rijstemeel maak ik mijn vega-pannenkoeken. Rijstemeel doe ik erbij zodat ze lekker krokant worden. Ook gebruik ik wat koolzaadolie in het recept. Dat smaakt goed maar als ik de pannenkoeken dan ook nog eens in koolzaadolie bak, overheerst de koolzaad smaak. Daarom kies ik voor een neutrale olie om in te bakken, zoals geurloze kokosolie (die ook nog eens goed bestand is tegen hete temperaturen). Voor deze pannenkoeken gebruik ik een soyamelk die iets zoet van smaak is.

Voor de kinderen is dit een makkelijke manier om ze blij te maken, met een knijpflesje stroop erbij (Dizzy & Dill van ekoland) zijn de kinderen tevreden. Ik hou van de dunne krokante pannenkoeken, het liefst met ahornsiroop en soms ook met geroosterde amandelsnippers erbij. Yum!

Photobucket

Mijn zoon dronk er dit maal een kop rauwe-chocolademelk bij, gemaakt met havermelk (Oatly) en Coco milk for drinking (dr. Antonio Martins). Ja, ik blijf experimenteren :)

80 g speltbloem
70 g rijstemeel
1/2 tl zout
1 tl kaneel
1 1/2 - 2 el koolzaadolie
ongeveer 1 1/2 kop vega-melk
(1 kop = 250 ml)
geurloos kokosolie om in te bakken

1.Doe bloem, rijstemeel, zout en kaneel in een kom.

2.Meng de olie al roerend met een garde door het meelmengsel.

3.Klop met een garde de melk door het meel en maak een dun beslag. Als er klonten in het beslag zijn kun je het beslag met een handmixer glad maken. Meestal is deze laatste handeling wel nodig.

4.Verhit kokosolie in een pannetje. Giet het beslag in de pan en verdeel het beslag zodat de pannenkoeken dun en krokant worden. Draai de pannenkoeken op tijd om.

2 opmerkingen:

Krol zei

Is het rijstmeel noodzakelijk? zo ja, waarom?

monique zei

Rijstmeel is niet noodzakelijk, het was een experiment en het bleek dat de pannenkoeken met rijstmeel lekker krokant werden.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.