Gebuild brood

Photobucket

Hoewel ik het liefst brood met volkorengranen eet, ben ik er nu van overtuigd dat ik één keer per week dit brood van uitsluitend gebuild meel wil maken. Gisteravond heb ik een vers gebakken snee brood (met witte amandelpasta en biologische eucalytushoning) gegeten en ik was verkocht! Ik dacht op dat moment: ik heb nog nooit zo'n lekker brood gegeten.

Het recept is afkomstig uit het boek 'Secrets of a Jewish Baker' en wordt daar 'Milk bread' genoemd. Ik heb het melkpoeder uit het recept weggelaten.

Er zijn twee methodes om dit brood te maken en hier heb ik de 'sponge method' gebruikt.

'Sponge':

500 ml warm water
1 1/2 el gistpoeder
3 koppen gebuild meel

(1 kop is 140 g)

Deeg:

4 tl sucanat
2 el kokosolie, gesmolten
2 tot 3 koppen gebuild meel
2 tl zout

1ste stap ('sponge'):
Strooi de gist in een grote kom over het warme water en laat dit even staan. Voeg hieraan toe het meel (3 koppen). Meng het mengsel glad, dek de kom met een doek af en laat het op een warme plaats staan totdat het mengsel dubbel gerezen is (ongeveer 30 tot 45 minuten).

2de stap (deeg):
Roer het gerezen mengsel kort met een pollepel of pannenlikker en voeg de sucanat, olie, 2 koppen meel en zout toe. Meng totdat het deeg van de zijkanten van de kom loslaat.

Doe het deeg op een met meel bestrooide werkoppervlakte. Voeg tijdens het kneden naar behoefte een kleine hoeveelheid meel toe aan het deeg wanneer dit plakkerig is.
Strooi zonodig ook wat extra meel op het werkoppervlak. Kneed het deeg ongeveer 8 tot 10 minuten totdat het elastisch is. (Het deeg is luchtig en blijft iets plakkerig als het gekneed is. Zorg dat je niet meer meel toevoegt dan nodig is want anders krijg je een zwaar brood. Het deeg is klaar als je met je hand erop drukt en het deeg terugveert - je handen blijven dan ook schoon).

Snijd het deeg in twee stukken. Vorm de stukken deeg in bollen. Doe een doek over de bollen en laat ze 10 minuten rusten.

In mijn post over broodbaktips (link hieronder) zie je hoe je het deeg moet vouwen. Daarna rol je de broden in twee lange rollen. Leg de rollen in twee broodbakblikken. De blikken vet ik eerst goed in met koolzaadolie.

Leg een doek op de broden en laat ze in een warme, tochtvrije omgeving rijzen.

Verwarm de oven voor op 200 C.

Bak het brood met stoom 35 tot 45 minuten- (zie de post over broodbak tips).

Laat het brood afkoelen op een rooster.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.