Pepernoten

Photobucket

Koning Winter is er weer gearriveerd. Buiten is het koud. Voor mij is dit een geweldige tijd in het jaar, ook al is het soms zwaar. Buiten op het land ligt sneeuw, in je huisje is het gezellig warm bij de open haard, in de keuken geurt het naar de specerijen die je gebruikt in het bakgoed. Ja, geef mij maar de winter! Mijn lichaam heeft nu behoefte aan aardappelen, spinazie, boerenkool, zuurkool, aandijvie, savooikool, kastanjes, pompoen, kortom de wintergroenten! Oke, het is zwaar voedsel maar ik heb het nodig om de winter goed door te komen. De fruitschaal is gevuld met appels en vooral sinaasappels. Ik maak weinig smoothies de laatste tijd en meng de dagelijkse dosis Vitamineral Green poeder met een glaaje sap.
Al hebben wij de neiging om veel binnen te zitten is het juist nu belangrijk om naar buiten te gaan.

Photobucket

Zodra de zon schijnt hebben wij dat beetje zonlicht nodig voor een dagelijkse dosering vitamine D en daarom is het ook goed om nu veel te fietsen. Helaas lukt dat niet altijd met de gladheid. Dit weekend hebben we een lange wandeling in het bos gemaakt, 6 kilometer in anderhalf uur. Onder een dikke laag kleding kreeg ik het zo warm als een kachel. Heerlijk!

Op 5 december hebben we ontbeten met pannenkoeken. Ik heb mijn basis pannenkoeken recept gemaakt, maar er deze keer speculaaskruiden bij gedaan. Yum! Als stroop hebben we ahornsiroop gebruikt en terwijl ik nu schrijf krijg ik er weer zin in....

Later op de dag heb ik samen met mijn zoontje pepernoten gebakken. Het recept hiervoor heb ik vorig jaar gemaakt.

Photobucket

Het maakt niet uit welke kokosolie je gebruikt als die maar vast is, wat waarschijnlijk het geval is met dit weer (kokosolie wordt vloeibaar in warme temperaturen):

60 g roggebloem
60 g speltbloem
40 g sucanat
1/4 tl zout
2 tl speculaaskruiden
1 tl sinaasappelrasp
3 el kokosolie
2 - 3 el vega-melk

1. Verwarm de oven voor op 180 C. Bedek een bakplaat met bakpapier.
2. Zeef de bloem, speculaaskruiden, sucanat en zout in een grote kom.
3. Voeg de kokosolie toe aan het meel en wrijf het er met je vingers en handpalmen doorheen, totdat het meel en de kokosolie een kruimelig geheel vormen. Neem de tijd hiervoor want er mogen geen klonten kokosolie in het meel achterblijven. Giet één eetlepel melk toe aan het meel en kneed het er doorheen. Herhaal deze handeling totdat een soepele bal deeg ontstaat.
4. Rol kleine pepernoten van het deeg en leg ze op de bakplaat. Bak ze zo'n 20 tot 25 minuten of totdat ze goudbruin zijn. Haal de bakplaat uit de oven en laat de pepernoten op de plaat goed afkoelen.

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.