Bananenbrood

Photobucket

Als ik moet kiezen, eet ik liever taarten dan cakes. Ik houd niet zo van cake, vooral die vette voorverpakte dingen. Maar versgebakken cakes, rijk gevuld met fruit, noten en chocolade vind ik heerlijk! In mijn blog heb ik een recept van een cake gevuld met appels en bessen. Ergens in mijn achterhoofd kan ik me herinneren dat die lekker was. Ik heb weer zin om cakes te bakken..... mmmm, met lekker veel fruit!

Maar eerst dit veganistische bananenbrood - die stond ook op mijn verlanglijstje:

250 g speltbloem
2 tl bakpoeder
35 g sucanat
1/2 tl zout
1/2 tl kaneel
60 g walnoten

60 ml ahornsiroop
80 ml koolzaadolie
1 tl vanilla extract (Nielsen-Massey), optioneel

1 appel
125 ml water
3 rijpe bananen


Verwarm de oven voor op 180 C.

Snijd de appel in stukjes en kook het zacht in een klein laagje water in een pannetje met een deksel. Zet het vuur uit zodra de appel zacht wordt. Prak de appel met het water tot moes. Voeg de bananen toe en prak deze samen met de appelmoes. Je hebt nu ongeveer 450 ml vruchtenmoes.

Meng alle droge ingredienten in een grote kom. Breek de walnoten in stukken met je vingers en doe deze in de kom.

Meng de ahornsiroop, olie en vanille samen met de vruchtenmoes.

Meng de vochtige ingredienten in de grote kom met de droge ingredienten. Gebruik een pannenlikker en meng niet langer door dan nodig is.

Giet het beslag in een met bakpapier bekleed cakeblik. Garneer het brood met een handvol in stukjes gebroken walnoten.

Bak het bananenbrood 45 tot 60 minuten of totdat een satéstokje schoon uit het brood komt. Laat het brood op een rooster afkoelen.

Photobucket

1 opmerking:

forisma zei

Ziet er lekker uit :)
Ik ben ook meer van taarten, maar ik zeg geen nee tegen dit bananenbrood :P

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.