Eind januari 2011

Photobucket

Vandaag schijnt de zon weer, ook al is het buiten ijskoud. Maar de zon! Ik merk meteen hoe blij ik er van word! Ik heb het zo moeilijk als het een hele week bewolkt is. Ik heb zin om foto's op mijn post te plaatsen van iets exotisch en kwam op het idee om foto's te gebruiken die mijn vriendin heeft gemaakt. Ze was kort geleden uit Nepal teruggekeerd met inspirerende foto's uit een land vol vrolijke kleuren!

Photobucket

Dennenolie in de winter:

Terwijl ik dit schrijf speelt mijn zoontje heerlijk in bad. Ik heb er een dennenoliebad van gemaakt. Die maak ik zelf. Ik doe een paar druppels essentiele dennenolie en een beetje honing in een kommetje. Even roeren en dan in het bad gieten terwijl het bad vol loopt. Je kunt de olie eventueel met wat soya- of rijstmelk in een flesje schudden en dan in het bad gieten.

Den heeft een breed werkingsgebied. Den is antiseptisch (op longen, urinewegen en lever) en microbendodend. Grove den heeft schimmelbestrijdende eigenschappen (fungicide) en is een expectorant (slijmoplosser). De ‘ontstoppende’kwaliteiten van den domineren,met name voor het bovenste deel van de luchtwegen. Den is verder een krachtig algemeen tonicum en stimuleert de bijnieren.
In het geurlampje verspreidt den een frisse, harsachtige, licht naar balsem ruikende geur. Den is goed te combineren met houtoliën, citroen, salie of lavendel. Grove den heeft zijn sterkste werking via verdamping. Het doodt alle ziektekiemen in de lucht en is daarom zeer geschikt in een ziekenkamer.
Vooral omdat den ook het immuunsysteem stimuleert. Den vergemakkelijkt de ademhaling en maakt de luchtwegen schoon. Daarom is deze olie in te zetten bij verkoudheden, hoest, bronchitis en keelpijn. Het bevordert het losmaken en uitscheiden van slijm en remt de ontsteking. Vooral in een stoombad (3 druppels in een kom met heet water) maakt grove den het slijm goed los. Na een lange dag werken geeft den in het geurlampje nieuwe energie en verfrist mens en ruimte. Op de huid: zie algemene toepassingsregels. In de huidverzorging is den in te zetten bij een huid die door bv. roken vaal is geworden en weinig zuurstof krijgt. Den zuivert de huid. In een huidolie is den verlichtend bij spierpijnen en reumatische klachten.
In het bad: zie algemene toepassingsregels.
In te zetten bij alle vormen van vermoeidheid, luchtwegklachten en via baden stimuleert den de circulatie in het lichaam.
In het geurlampje: enkele druppels naar eigen voorkeur.
Op de huid: maximaal 10% bij volwassenen - bij lokaal gebruik.
In het bad: maximaal 10 druppels in een emulgator oplossen, bijvoorbeeld neutrale shampoo, neutrale badschuim, neutrale badolie of emulgator 80. En deze oplossing in een vol bad gebruiken.
http://www.chi.nl/assortiment/productinfo/productinfo.html

Gezondheid en smoothies:

Ik ben weer begonnen met smoothies en superfoods. Wij hebben een tijdje een 'break' gehad. Het ging helemaal vanzelf. Wij hadden gewoon géén zin meer in smoothies. Ik dacht toen, jeetje, gaat het wel goed zo? Komen wij niet tekort aan belangrijke voedingsstoffen? Toch ben ik er voor om gewoon je intuitie te gebruiken en je eigen ritme te volgen. Juist niet te veel denken en vooral niet dwingen. Achteraf snap ik waarom wij even géén zin hadden in smoothies. Het lichaam wilde even helemaal 'leeg' zijn, om daarna die kracht weer te kunnen voelen. En mijn dochter vraagt nu weer elke dag, "Krijgen we nog een smoothie mam?"

Photobucket

Ik ben vanaf mijn 20ste vegetarier en veganist. Volgende week wordt ik 42 jaar. Gevarieerd eten is na al die jaren voor mijn gevoel niet voldoende. Ik maak nu sinds een aantal jaren gebruik van superfoods zoals hennepzaad, bessen, algen en rauwe cacao. De omega's krijg ik nu binnen via hennepzaden. Eiwitten, vitaminen en mineralen krijg ik binnen via hennepzaden en algen. Bessen zijn een goede bron van vitamine C, een super anti-oxidant, en dat houdt mijn immuunsysteem sterk en mijn lichaam jong.

Het belangrijkst vind ik de algen omdat ze behoorlijk rijk zijn aan eiwitten en mineralen. Vroeger aten mensen veel verschillende wilde planten- iedereen kent de brandnetels en paardebloemen. Tegenwoordig noemen wij die krachtige planten onkruid! Het gemiddelde dieet is zeer éénzijdig en mist veel essentiele voedingsstoffen. Dat geldt zelfs voor een vegetarisch of veganistisch dieet. Wie eet tegenwoordig nog wilde planten, zeewier of kiemen? Eén van mijn favoriete superfoods zijn kiemen. Ik kweek mijn eigen alfalfa op de vensterbank in de keuken - makkelijk en goedkoop. Wij eten alfalfa op de boterham. Geroosterd brood met olijolie en alfalfa, heerlijk!

Photobucket

Zeewier zoals je in mijn smoothies ziet komt uit een busje dat Triple Blend Flakes heet. Ik heb hem bij My Vitality besteld (kosten 4 euro). Het is een zeewiermengsel dat rijk is aan jodium. Jodium is nodig voor een optimale werking van de schildklier. Wanneer je schildklier optimaal functioneert heb je meer energie en een betere circulatie.

Photobucket

Gezondheid en de aarde:

Gezonde aarde bevat alle belangrijke mineralen zoals calcium, magnesium en ijzer, die we nodig hebben om te leven en die ons via de ‘omweg’ van de planten in de vorm van plantaardige levensmiddelen ter beschikking staan. De kwaliteit van de grond bepaalt dus de kwaliteit van de planten die we in een of andere vorm dagelijks tot ons nemen.

Aarde die rijk is aan mineralen levert mineraalrijke planten op. Maar hoe meer gifstoffen de aarde bevat , des te meer gifstoffen zullen zich helaas in de daarop verbouwde planten en, in het verlangde daarvan, in de hele voedselketen bevinden.

Aarde is een levend, ademend organisme. Een half theelepeltje aarde bevat miljoenen bacteriën en andere micro-organismen. En zoals iedere tuinder of tuinierster weet, bevat gezonde aarde ook een heleboel wormen die de aarde ‘luchten’, waardoor ze zuurstof kan opnemen. Al deze diertjes zijn druk in de weer om verwelkte planten op te eten en te verteren om zo een rijke zwarte aarde – humus – te creëren die het voornaamste ingrediënt is van teelaarde.

Humus bevat bepaalde voedingsstoffen waaronder stikstof, zwavel en kalium die voor de groei van planten nodig zijn. Zonder een humus die rijk aan voedingsstoffen is, is de grond een onvruchtbare woestijn waar helemaal nooit iets op kan groeien.

Aan het begin van de twintigste eeuw begonnen boeren kunstmest, pesticiden en herbiciden aan de grond toe te voegen om zo tot grotere opbrengsten te komen. Helaas pleegden de boeren met deze methoden roofbouw op de grond en verminderden langzaam maar zeker de vruchtbaarheid van de humus. In de loop van de tijd werd de bovenlaag van de aarde tot niet meer dan stof dat makkelijk door wind en regen kon worden weggevaagd.

Gealarmeerd door deze ontwikkeling stelde Rudof Steiner een landbouwmethode voor die tevens rekening hield met de krachten van de zon, de maan, de planeten en de sterren. Hij beschouwde boerenbedrijven als ecosystemen die op holistische wijze dienen te worden benaderd. Hij adviseerde een aantal maatregelen die grofweg in twee categorieën kunnen worden ingedeeld – biologische en dynamische maatregelen. Binnen het kader van de biologische maatregelen werden alle synthetische substanties zoals kunstmest en chemische pesticiden verbannen. Tegelijkertijd moest gebruik worden gemaakt van ondersteunende maatregelen, waaronder het gebruik van natuurlijk compost, biologisch-dynamische preparaten, wisselbouw en mengcultuur.

De biologisch-dynamische landbouwmethode streeft ernaar de bodem te vitaliseren. De planten en dieren worden daardoor sterker en krijgen meer weerstand tegen ziekten en weersomstandigheden. Het gevolg hiervan is, dat ook de smaak van de voedingsmiddelen die worden vervaardigd uit deze planten en dieren krachtiger en voller is.

Uit: ‘Pure Schoonheid’ van Susan West Kurz

2 opmerkingen:

Alles wat ik leuk vind zei

Hoi! Mooie blog. Maar een veganist gebruikt toch geen stuifmeel? (is van bijen) groetjes Esther

monique zei

Ja, dat klopt. Mijn engelse blog heet veganarian en dat past eigenlijk beter dan veganistisch. Ik probeer zo veel mogelijk diervriendelijk te leven maar wil eigenlijk niet aan een groep of woord gebonden zijn- zoals het word veganisme. Wij eten biologisch, gebruiken géén vlees, vis, en zuivel maar wel bijenproducten. Ik heb goed nagevraagd en de producten die ik gebruik zijn afkomstig van imkers die diervriendelijk werken. De imker waar ik mijn stuifmeel koop heeft veel respect voor de kleine diertjes. Ik zie de bijenproducten als een wonderlijk geschenk van de natuur. Ik heb ook jaren lang géén bijenproducten gebruikt en dat ging prima. Het is uiteindelijk een keuze die je maakt.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.