Winterkracht en voedsel voor de ziel

Photobucket

Een blog is eigenlijk net als een dagboek. Kijk eens wat ik vorige winter heb geschreven:

'Wij verlangen zooo erg naar de lente! Buiten sneeuwt het op dit moment weer (op 9 maart!), dus heb ik geen inspiratie om over de vreugde van de lente te schrijven. Hoe lang duurt de winter nou al, bijna drie maanden? Nu gaat het echt om geduld hebben en warme maaltijden blijven bereiden zoals wij dat gewend zijn in december. Toch ben ik de stoofpotten en dat soort wintergerechten zat. Ik krijg zin in nieuwe dingen. Voor mij betekent dat nieuwe creatieve inspiratie.'

Vroeg in de winter 2010 werden we verrast met de kou en sneeuw, maar nu in januari is het weer zacht, donker en nat. Het waterpeil is tot grote hoogten gestegen!

Photobucket

Een week lang heb ik geprobeerd te voelen en te ontdekken wat mijn lichaam nu nodig heeft om verder de winter goed door te komen want we hebben nog een lange weg te gaan. Hier een lijst van voedsel waar mijn lichaam naar verlangt.

Tijd voor voedsel dat energie geeft en kracht!



Duindoorn Sleedorn Gojibessen Pomegranate Acai Walnoten Alfalfa Hennepzaad Honing Quinoa Wilderijst Amaranth

Photobucket

Voor ontbijt eet ik graag een kom Amaranth Chocolade Crunchy. Een tip voor mensen die in bezit zijn van mijn e-boek. Maak het recept van rauwe chocoladebonbons en meng wat van deze muesli er doorheen. Giet het mengsel in vormpjes of in een bakje en vries het in. Yum!

Voor winterkracht was ik van plan om sleedoorn- en duindoornelixer van Weleda aan te schaffen, om in de smoothies te gebruiken. Helaas bevatten de elixers rietsuiker, dus wil ik die niet gebruiken. In plaats daarvan heb ik een gojibessenextract gekocht (Medicura). Gelukkig ben ik wel sappen met duindoorn tegengekomen.

Voor Luka kocht ik laatst een granaatappel. Telkens zoek ik iets nieuws om de zintuigen en smaakpupillen van mijn zoontje te stimuleren. Luka vond het boeiend en zelfs lekker, maar met al die pitjes is het moeilijk te eten. Dus heb ik er een smoothie van gemaakt. In december kreeg Luka een zakje goudbessen. Het waren net kleine kadootjes! Ik pelde ééntje open en met grote ogen keek hij hoe een goudkleurig besje tevoorschijn kwam. Hij vond ze heerlijk!

Photobucket

Granaatappel-bloedsinaasappel smoothie:

een granaatappel
bloedsinaasappels
stukje verse gember
granaatappelsap

De smoothie moest ik wel zeven om de granaatappelpitjes te verwijderen.

Winterse smoothie:

bloedsinaasappels
diepvries kersen
gojibessen
Herbst/Wintertrunk (Sanddorukrafte (Duindoorn)) van Voelkel















Ik geniet ook van walnotensalades. Gemaakt van verschillende gemengde slablaadjes, avocado, kleine tomaatjes, gebakken sjalloten, walnoten en een walnotenoliedressing erbij.

En nu wat voedsel voor de ziel....

Photobucket

Love is not the absence of fear, hate or other real and dark emotions necessary to life. Love is that process which affirms and acccepts all the opposites so that they may be made conscious and transformed within the integrative life. Only that love is real which leads to the unity of opposites.

We all get angry and fearful about ourselves. The goal is not to get rid of these natural emotions, but to use them creatively as part of the journey.

Self-hatred can become self-evaluation, can become passion for new life.

You cannot love your neighbor as yourself unless you can experience fully your own self-hate. If you accept and deal with your own self-hate you will not project fear and hatred out onto others.

You do not get over fear by living only love. You deal with fear by accepting and experiencing it fully. The "living only love" people would have you simply drop your fear and rage, something like dropping your pants, I guess, and going around half naked. If we are going to wear clothes, we need the whole outfit, not just certain parts.

Fear can become the touchstone for sensing danger to oneself and others and doing what is necessary to protect the values and dynamics involved.

Love is not the absence of fear.

Love is not the absence of hatred.

Love is the embracing of each aspect of life to transform it by integrating it within the whole.

If you would be effective, accept inadequacy, accept that you will always fail at things, your life being a trail of error as well as accomplishment.

Because we are imperfect we would be perfect. Which is better, to strive for perfection, or accept inadequacy?

How about striving for perfect acceptance of inadequacy?

In this approach healing comes through wholeness and individuation, not self-will. We accept the opposites within ourselves and in life and work for their integration.

The stronger the real ego as choice-maker is, the less egocentric it will need to be.

'The Path of Transformation' by Strephon Kaplan Williams

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.