Pruimen chutney

Photobucket

Als klein meisje schotelde mijn moeder mij regelmatig gekookte droge pruimen voor. Ik denk dat ze al lang blij was dat ik de pruimen lustte. Gekookt in water met een kaneelstokje en kruidnagel is een smakelijke compote van gedroogde pruimen zo gemaakt. Voor de chutney heb ik, naast de gewoonlijke kaneel en kruidnagel, ook verse gember en 5 spices erbij gedaan. 5 spices is een mengsel van steranijs, kruidnagel, kaneel, venkelzaad en peper. Het past perfect bij deze chutney. De chutney is zacht zoet-zuur van smaak en een blijvertje in mijn keuken!

700 g gedroogde pruimen
1 ui, fijn gesneden
1 tl fijn gehakte gemberwortel
¼ tl kruidnagelpoeder
1 kaneelstokje
½ tl Five Spices (Het Blauwe Huis)
80 ml appelazijn
250 ml water

Bak de ui in een grote pan. Voeg azijn, water en verder alle andere ingrediƫnten toe. Breng aan de kook en zet daarna het vuur laag. Laat de pruimen met een deksel op de pan sudderen totdat de helft van het vocht verdwijnt en de chutney zacht en dikkig wordt. Doe de hete chutney in een wekpotje. Bewaar de chutney in de koelkast.

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.