Krokante muesli met gepofte kamut en cranberries

Photobucket

Voorlopig kan ik niet meer zonder zelfgemaakte muesli. Gezonder kun je de ochtend niet beginnen! Er zijn zeker goede krokante muesli's bij de reform verkrijgbaar, maar goedkoop zijn ze zeker niet, en een zak is zo op! En je eigen versgebakken muesli geeft toch iets extra's. De smaak van deze muesli is goed in evenwicht en niet te zoet. De muesli wordt krokant in de oven gebakken met een beetje ahornsiroop en kaneel.

Photobucket

Alles wat ik in deze muesli heb gedaan vind ik lekker. Het zijn de beste ingredienten die ik kon vinden. De muesli is luchtig en vol smaak. Ik heb er ook een nieuw produkt van het merk Linwoods bij gedaan: een mengsel van verschillende zaden en gojibessen- heel gezond en vol voedingsstoffen. Je kunt ook je eigen mengsel maken van zaden zoals gemalen lijnzaad en hennepzaad voor de omega's. De ingredienten die je beter niet kunt opwarmen om de voedingstoffen te bewaren voeg ik pas na het bakken toe. Hier een foto van de Linwoods gemalen lijn-pompoenzaad, zonnebloem- en sesamzaad, gojibessen:

Photobucket

Tijdens het bakken van deze muesli ruikt het verrukkelijk in huis! Eet smakelijk!

Photobucket

Als ik muesli maak werk ik liever met cups. Al is het maar omdat de kinderen me dan kunnen assisteren.

1 cup (100 g) havermoutvlokken
1 cup (100 g) havermout
1 cup (40 g) gepofte kamut (Lima)
1/2 cup (80 g) geroosterde gezouten amandelen (De Rit)
1/3 cup (30 g) bananenchips
1/3 cup (40 g) pompoenzaad
1 theelepel kaneel
1/4 cup (50 g) gedroogde cranberries (Horizon)
1/4 cup (35 g) rozijnen
2 eetlepels ahornsiroop (graad C)
3 eetlepels Linwoods gemalen lijn-pompoenzaad, zonnebloem- en sesamzaad, gojibessen
1 theelepel koolzaadolie
1/2 theelepel pure vanille extract (Nielsen-Massey)

1. Verwarm de oven voor op 180 C
2. Hak de amandelen en bananenchips in grote stukken.
3. Doe de havermout, havervlokken, amandelen, pompoenzaad, gepofte kamut en kaneel in een grote kom.
4. Voeg de ahornsiroop, vanille extract en olie toe aan de bovengenoemde ingredienten en meng alles goed samen met twee grote lepels.
5. Doe de muesli op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de muesli in de oven gedurende 15 tot 20 minuten. Meng de muesli regelmatig tijdens het bakken- zo'n drie keer. De muesli is klaar waneer de pompoenpitten opzwellen en de muesli heerlijk gaat geuren. Let op dat geen van de ingredienten in de oven gaat aanbakken.
6. Haal de bakplaat uit de oven en doe de muesli in een grote kom. Voeg nu de bananenchips, Linwoods mix (of je eigen lijnzaad/hennepzaad mix), cranberries, en rozijnen toe. Wij vinden de muesli smakelijk met soyamelk, maar je kunt ook rijstmelk of een andere vega-melk gebruiken.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.