Bananen-chocoladecake

Photobucket

'Jagen wordt in Tibet niet als een sport doch als een misdaad beschouwd en steeds als het slachten van dieren noodzakelijk wordt vanwege de voedselschaarste in de winter, bidt de herder om vergeving tot de dieren en voert hij rituelen uit ten behoeve van hun wedergeboorte in een betere levensstaat. Zelfs het doden van het geringste dier wordt altijd als een slechte daad beschouwd en wordt daarom, zover het menselijkerwijs gesproken mogelijk is, onder de moeilijke levensomstandigheden in Tibet vermeden, waar groenten en fruit haast volslagen onbekend zijn (behalve in de vruchtbare, zorgvuldig bevloeide valleien van Oost en Centraal Tibet) en waar tsampa (geroosterde gerstebloem) het hoofdvoedsel is. Vooral vissen wordt als een grote overtreding beschouwd, aangezien de vis klein is (tenminste de in Tibet bekende soorten) en er een groot aantal moet worden gedood om een behoorlijk maaltje te bereiden, terwijl dezelfde redenering opgaat ten aanzien van vogels. Vogels, hazen, marmotten en andere kleine dieren zijn daarom in Tibet uitzonderlijk weinig bang voor mensen en ik herinner me een geval waarbij een haas rustig voor zijn hol bleef zitten totdat ik hem aan kon raken, terwijl de vogels vaak onze tent binnen wandelden om het interieur te inspecteren en kleine, marmotachtige staartloze ratten hun holen in en uit wipten om te zien wat er in dat kamp gebeurde, dat zo plotseling in hun territorium was verrezen.'

'De weg der witte wolken' Lama Anagarika Govinda

Photobucket
Met een paar overrijpe bananen in de koelkast heb ik een verrukkelijke bananencake gebakken met stukjes chocolade en veel krokant gebakken walnoten. Luka kon het zo mooi verwoorden: "De cake is zo lekker als de hele wereld".

100 g volkoren speltmeel
150 g speltbloem
50 g sucanat
80 g walnoten
2 tl bakpoeder
1/4 tl zout
100 g pure chocolade (Vivani)
2 tl kaneel
1 tl koekkruiden
3 el rijststroop
1 tl vanille extract (Nielsen-Massey)
3 rijpe bananen, geprakt
80 ml koolzaadolie

1. Verwarm de oven voor op 180 C.
2. Meng alle droge ingredienten in een grote kom.
3. Hak de walnoten en chocolade in stukken en doe deze in de kom.
4. Meng de geprakte bananen, stroop, olie en vanille samen.
5. Meng de vochtige ingredienten in de grote kom met de droge ingredienten. Gebruik een pannenlikker en meng niet langer door dan nodig is.
6. Giet het beslag in een met bakpapier bekleed cakeblik. Garneer de cake met een handvol in stukjes gebroken walnoten.
7. Bak de cake 50 tot 60 minuten of totdat een satéstokje schoon uit de cake komt. Bedek de cake met bakpapier als de noten te snel bruin worden.
8. Laat de cake op een rooster afkoelen. Vooral de chocoladestukjes moeten weer hard worden en ik adviseer om te wachten tot de volgende dag voordat je de cake aansnijdt.

Photobucket

2 opmerkingen:

Yvonne zei

Hoi, ik heb twee vragen:
Kan ik in recepten zoals deze die vragen om sucanat, in plaats hiervan ook kokos suiker gebruiken?
En druivenpit olie in plaats van koolzaad olie?
Of zijn beide ingredienten te overheersend van smaak? - misschien beter kokos olie? -
En je bedoelt volgens mij Vivani chocolade en niet Vivaldi (hoewel zijn muziek goed past bij dit jaargetijde);
Bedankt voor al weer een lekker uitziend recept!

monique zei

Ja, ik denk dat kokossuiker goed te gebruiken is in plaats van sucanat. Druivenpit olie ken ik niet, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Kokosolie kan je proberen, maar zelf vind ik koolzaadolie lekker smaken in cakes, daar zou ik dus de voorkeur aan geven.
Jeetje, heb ik er Vivaldi chocolade van gemaakt! Bedankt voor je opmerking.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.