Eindelijk lente!

Photobucket

Bee products are considered to be one of the most spiritual and magical foods on the planet, as well as one of the top superfoods and sources for concentrated nutrition. Consuming high-quality bee products on a regular basis is highly recommended. Bee products (expecially from wild plant and wild tree flowers) are an amazing class of superfood that can complement our health for the rest of our lives.
Honey, in its organic/wild, raw, unfiltered state is rich in minerals, antioxidants, probiotics, enzymes, and is one of the highest-vibration foods on the planet. Honey is also an extremely healing food that provides a very digestible and soothing form of sugar (energy) to the body.
Bee pollen is the most complete superfood found in nature. Containing vitamin B-9 and all twenty-two essential amino acids, it is a delicious tasting, energy-rich source of complete protein.
Propolis is the substance that seals the hive. It is the protector of the hive. Propolis literally means "for the city." Propolis is a waxy, highly medicinal, immune supporting, and antibacterial substance collected and produced by bees, and has a long history of herbal and alchemical use.

It is important to be aware that the bees from which nonorganic and nonwild honeys and pollens (expecially if they are not raw) are collected are often inhumanely treated by corporate honeymakers. This includes feeding the bees high fructose corn syrup (rather than leaving them a portion of their own honey to consume), smoking out the hives, spraying toxic nicotine-based pesticides on the plants/trees from which the bees gather pollen, and a variety of other unsustainable practices.
In light of the recent bee colony collapse disorder and pollination crisis, which, by the way, is primarily affecting the nonorganic bee industry, it is important to support those beekeepers that interact with their bees kindly and lovingly by using organic (nonchemical) methods of beekeeping.


David Wolfe "Superfoods"


We hebben al een paar dagen lekker in de zon kunnen zitten en nu is de lente ook officieel begonnen. Heerlijk hoor dat warme weer en wat fijn om de bijen weer te zien! Mijn eerste foto van een bloem dit jaar zie je hieronder- en wie kwam er even langs om mee te doen? Ik denk dat mijn bijtje gewoon iets wilde zeggen. Laten we het kleine bijenvolkje in ons land niet vergeten. De afgelopen tien jaar is de bijenpopulatie in Nederland met 30% afgenomen. Als de regering er niets aan doet, zal de bijensterfte alleen maar verder toenemen, totdat er tenslotte geen bij meer over blijft - dat is toch te waanzinig voor woorden! Albert Einstein heeft eens gezegd: 'Als de bij van het aardoppervlak verdwijnt, heeft de mensheid nog maar vier jaar te leven. Geen bijen, geen bestuiving, geen planten, geen dieren en dus geen mensen'.

Photobucket

Regelmatig wordt mij gevraagd waarom ik bijenprodukten eet en gebruik in mijn recepten terwijl ik een veganistische blog heb. Die vraag is terecht. Een veganist is iemand die géén dierlijke produkten gebruikt en ik doe dat wel. Toen ik een naam zocht voor mijn blog kwam ik op het woord natuurlijk omdat ik 100% biologisch eet; met het woord veganistisch wordt op het het internet snel duidelijk dat dit een blog is waar géén zuivel, vlees of vis wordt gebruikt. Mijn Engelse blog heet, "The Happy Veganarian!" Veganarian is een verzonnen woord omdat ik mezelf géén strenge veganist kan noemen, maar iets tussen in een vegetarier en veganist.

De afgelopen twee jaar ben ik weer bijenprodukten gaan gebruiken. Ik geloof dat bijenprodukten nuttig en gezond zijn. Ik gebruik bijenprodukten zoals biologische honing, stuifmeel, en propolis. Bijenprodukten zie ik als een soort wondermiddel van de natuur- honing bijvoorbeeld zit vol essentiele enzymes, vitaminen, mineralen en krachten van wilde planten die we in onze moderne wereld niet meer consumeren. Biologische imkers verzorgen hun bijenvolken met liefde en respect. Het is belangrijk om te beseffen dat de reguliere bijenhouderij heel wat minder diervriendelijk omgaat met de bijen. Die producten zou ik dus ook nooit willen gebruiken.

Het is prima om een richtlijn te hebben in je leven, maar als ik als veganist hier en daar concessies maak, dan vind ik dat zeker ook alright! Ik heb een beeld van een moderne veganist als iemand die ook zijn eigen 'regels' kan maken. Ik denk dat het belangrijkst is dat veganisme niet als 'zware kost' moet overkomen. Bewust leven is zeker goed maar blijf in de realiteit! Met mijn dochter die nu dertien is ben ik ook losjes in wat ze buitenshuis eet. Als vega-moeder moet ik ook openstaan voor veranderingen. Als ik vast zit in bepaalde patronen dan is er géén beweging. Maak je keuzes in het leven, maak ze dan met een knipoog. Neem jezelf en de keuzes die je maakt ook niet al te serieus. En vooral géén Supermam willen zijn!

Geniet van de zon en een fijne lente allemaal!

Photobucket

2 opmerkingen:

Amy zei

Ik ben het met je eens over het gebruik van bijenproducten, als het met een grote respect gebeurt. En ook dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat voor vegetarier of veganist hij of zij wil zijn. Wij willen allemaal zo graag elkaar "labelen", maar iedereen is toch anders. Ik noem mezelf niet graag "veganist", want voor mijn betekent dat iets heel streng. Ik denk eerder in termen van "ik heb een overwegende veganistisch eetpatroon en ik kies zoveel mogelijk voor plaantaardig voedsel".

monique zei

Bedankt voor je comment:)

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.