Herstel

Photobucket

Twee weken na mijn longontsteking ben ik nog aan het herstellen. Ik heb nog niet zo veel energie. Gelukkig kan ik de dagelijkse huishoudelijke taken verrichten zoals broodbakken en de tuin onderhouden, dat is al heel wat!
Ik heb ook een vermoeden dat mijn lichaam niet zozeer aan het herstellen is van het ziekzijn maar door de homeopathie aan het veranderen is. De exceemplekken zijn nog steeds weg en ik heb géén last van hooikoorts. Ik kreeg wel een paar dagen behoorlijk uitslag in mijn gezicht. Dat ebt nu weg.

Ik moet wel goed eten om de kilo's er weer aan te laten komen. Voorlopig maak ik simpele zomerse gerechten. Daarnaast eet ik voor mijn doen veel brood. Mijn standaard brood is Italiaans brood geworden (zie post). Wij vinden dit het lekkerste brood en ik vind het ook fijn dat ik voor dit brood géén bakblikken hoef te gebruiken. De broden zijn groot en mooi. Meestal bestuif ik de bovenkant van het brood met meel voordat het de oven in gaat. Mijn favoriete beleg momenteel zijn gebakken uitjes en tomaat. De tomaten besprenkel ik met zout en olijfolie.

Photobucket

Mijn dochter en ik eten ook vaak spaghetti als tussendoortje, eenvoudig op smaak gebracht met olijfolie, zout, kruiden, edelgistvlokken en eventueel tomatenpuree. De edelgistvlokken geven spaghetti de hartige smaak van parmesaanse kaas. Ze zijn ook erg gezond, met name rijk aan B-vitamines. Een veganist kan eigenlijk niet zonder edelgistvlokken, ze vormen een fantastische smaakmaker in de veganistische keuken.

Ik eet ook weer graag salades. Momenteel gebruik ik verschillende soorten slasoorten en raapstelen, aangevuld met gesneden tomaten, stukjes komkommer, peterselie, geroosterde pompoenpitten en in stukjes gesneden zwarte olijven. Om een dressing te maken stamp ik een teentje knoflook fijn samen met Himalayazout. Daaraan voeg ik olijfolie, appelazijn, en een klein scheutje agavesiroop toe. Alles goed mengen en genieten maar!

Photobucket

Fijn dat de brandnetels weer groeien omdat ik de kracht van deze plant momenteel goed kan gebruiken! De toppen knip ik en voeg ze toe aan de smoothies:

Photobucket

Hier wat informatie over brandnetels, gevonden op internet. Helaas verdween de link tijdens het maken van mijn post, de bron van het artikel ontbreekt derhalve.

'Last van voorjaarsmoeheid? Krijg je de winter niet uit je lijf? Gelukkig komen de jonge scheuten van de brandnetels je in de maand maart al ter hulp. Een thee van deze voedzame plantje helpt je er weer bovenop. De brandnetel, een schatkist aan mineralen zoals fosfor, kalium, calcium en veel ijzer, is het ingrediënt bij uitstek voor een krachtgevend lentetonicum. De vitamine C zorgt ervoor dat je lichaam het ijzer goed opneemt. Ook bij bloedarmoede kan het kruid dus een aardig steentje bijdragen. Brandnetel moedigt de nieren aan om je lichaam te zuiveren van urinezuur. Daarom is het een verlichtend middeltje bij reuma, jicht maar ook bij huiduitslag. Eigenlijk staat de brandnetel erom bekend de volledige stofwisseling een duwtje te geven. Naast de nieren kunnen ook de spijsvertering en de darmfunctie er baat bij ondervinden. Ook de productie van de moedermelk wordt er positief door beïnvloed. Brandnetel kan ook gebruikt worden om bloed te stelpen. De gemalen bladeren doen dienst als snuifpoeder bij een bloedneus. Inwendig kan de brandnetel de dames dan weer van dienst zijn bij hevige menstruatie.'

Photobucket

4 opmerkingen:

Tine zei

Hey!

Ik ontdekte net jouw blog en ben al helemaal fan!
Leuk, hij staat in m'n bloglovin'!

Liefs!

monique zei

Bedankt! Lief van je. Welkom op mijn blog.

Kelly zei

Wat een geweldig inspirerend blog heb je. Mooie foto's! Ben je professioneel kok/fotograaf of heb je gewoon zeer goed geoefend? ;-)

monique zei

Bedankt! Nee, ik ben niet professioneel, gewoon een uit de hand gelopen hobby:)

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.